Friss topikok

  • Mormogi Papa: @α Ursae Minoris: Költői szabadság, fel- és letevés - de ki tudja? Szarva közt a tőgyét vagy fején... (2024.10.20. 15:22) Hamlet
  • Hobbiszakács: Széles vigyorral olvasom az emlékbeszéded a "varázspálca" fölött. :-) (2024.02.06. 07:49) Harry Potter búcsúztatja a varázspálcáját
  • Inta omri: Motoros vagyok. Sok a műszaki félre fordítás benne, de Bartos fordítása itt is nagyon jó. (2024.01.16. 16:31) A zen meg a motorkerékpár-ápolás művészete
  • Inta omri: Ilyen üvegfal a Pirsignél van a Zen meg a motorkerékpár ápolás művészetében. Szerintem onnan jött ... (2024.01.16. 16:30) Újabb álmok
  • Inta omri: Brutál egy kaja lehetett (2024.01.16. 16:30) Mετανοια

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Címkék

acc (1) ADHD (2) Afganisztán (1) Afrika (5) Ålesund (4) alkohol (2) állatok (2) álmok (35) alvás (1) Anglia (1) Anna (19) Ausztria (1) Ázsia (4) Balaton (1) Battlestar Galactica (9) Bayern München (1) blog (12) bölcsesség (2) bor (1) bosszúság (2) brazília (1) buddhizmus (7) címerek (4) covid-19 (5) családom (5) Csehország (1) csillagok (1) dánia (6) depresszió (16) design (1) DNA (2) Doctor Who (1) dráma (6) drogok (2) Egyesült Királyság (1) egyetem (5) Egyiptom (1) élet (15) erotika (14) eső (3) Eszter (4) Esztergom (3) ételek (10) Etiópia (1) feladvány (3) feminizmus (7) Ferenc pápa (2) festészet (7) fiatalság (1) filmek (27) filozófia (3) Finnország (1) Franciaország (1) futás (1) Gandalf (1) gasztroblog (3) geocaching (35) Gödel (1) görögország (1) gyerekkor (2) Győr (2) haiku (1) halál (26) Harry Potter (1) Harstad (5) Havel (1) hegyek (2) hideg (4) (1) homoszexualitás (6) höri (2) Huddinge (5) Húsvét (1) időjárás (1) imvns (1) India (1) Irán (1) iszlám (5) j-pop (1) Jämtland (2) Japán (2) játék (1) ji csing (1) Jucus (41) Juli (5) k-pop (12) kaland (8) kanada (1) karácsony (1) Katalónia (1) Katniss Everdeen (5) katolicizmus (8) katonaság (1) kémia (1) képek (28) kereszténység (34) kiribati (1) kolostor (4) költészet (16) kommunizmus (1) könyvek (35) Korea (27) közösség (1) kreativitás (2) kvantumfizika (1) lányaim (12) lányok (3) lappok (1) latin (1) Lea (9) Letterboxing (1) Lettország (2) líbia (1) Madagaszkár (1) Magyarország (10) Márai (1) masszázs (1) matematika (6) Mauritius (1) mese (5) Mosjøen (5) mosogatás (1) mrożek (1) munka (50) Munzee (1) nácizmus (2) Németország (3) Norvégia (29) nosztalgia (1) novella (3) nyaralás (3) nyelv (15) Olaszország (1) ördög (3) oroszország (1) Pali (1) Pannonhalma (1) pénz (1) Péter (2) Petra (4) pisi (2) poén (1) Pokémon (2) Polaris (1) politika (7) Pollyanna (1) prostitúció (9) pszichiátria (3) pszichológia (3) pszichoterápia (2) Rammstein (1) Ramon (1) rejtvény (6) remény (1) Roger (7) romantika (9) ruhák (1) sakk (1) sapka (2) sci fi (39) séta (2) Skandikamera (1) Skarpnäck (9) sopron (1) sör (1) Star Wars (2) Stockholm (50) svéd (7) Svédország (27) svenska (5) szabadkőművesség (5) szabadság (1) szegénység (2) szerelem (2) szerencse (1) szerepjáték (1) szeretet (1) szex (17) szimbólumok (2) Szíria (1) szobrászat (2) szorongás (1) tánc (3) tavasz (1) tél (1) térkép (1) Tetovált Lány (2) Thaiföld (8) titok (1) Törökország (2) toscana (1) Trump (1) Ukrajna (1) USA (4) utazás (11) vallás (16) Vége (1) vitorlázás (2) Ylvis (2) zászlók (27) zene (13) zöld foki szigetek (1) zsidóság (7) Címkefelhő

Látogatók

Látogatók - térkép

Történetek és gondolatok Északról és Délről

2011.07.23. 16:14 α Ursae Minoris

Oslo – Utøya

Címkék: halál kereszténység szabadkőművesség Norvégia

Tegnap este annyit lehetett tudni, hogy Oslo belvárosában, a kormányzati negyedben felrobbant egy bomba, majd kicsit később a szociáldemokrata párt ifjúsági tagozatának a nyári táborában valaki elkezdett lövöldözni, sok fiatalt megölve. 

Az efféle hírek nyilván annál inkább megérintenek minket, minél közelebb érezzük magunkhoz az áldozatokat (nem feltétlenül földrajzi értelemben).
Norvégia pedig nagyon közel áll a szívemhez a tavalyi kalandjaim óta, talán egy kicsit még Svédországnál is jobban szeretem: a norvég nyelv(ek) még dallamosabb(ak), a norvég táj még zordabb, az azt lakhatóvá tevő norvég emberek pedig még szívósabbak, mint a svéd megfelelőik.
Ez a hír azonban a családunkban – paradox módon – talán az Amerikában tartózkodó Leát érintette leginkább. Ugyanis a táborban, ahol van, szép számmal vannak norvég fiatalok, volt is egy, akinek az egyik barátnője állítólag szinten a sérültek között van.
Másrészt ugye Lea is egy ifjúsági táborban van, úgyhogy már csak ezért is iszonyú volt belegondolni abba a jelenetbe, ahogy ez az ember sorra gyilkolja a fiatalokat, akiknek ezen a szigeten se védekezni, se segítséget kapni, se menekülni nem volt igazán esélyük (bár volt, aki valahogy el tudott úszni).
 
Tegnap este az egyik svéd adó egy az egyben átvette a norvég adást, úgyhogy azt néztem – de akkor még nem lehetett sokat tudni a részletekről, főleg nem a tettesről.
Az első gondolat persze az volt bennem is, hogy biztos muszlimok voltak – és ennek kapcsán sajnos némi rasszista asszociációk is támadtak bennem.
 
Na, de akkor mit kezdjünk most ennek fényében azzal a ténnyel, hogy az elkövető szélsőjobboldali beállítottságú (vagyis PC-ül: nemzeti radikális) és konzervatív keresztény volt? (Ráadásul szabadkőműves is, de ez ne vezesse tévutakra a gondolatainkat, a Skandináviában működő úgynevezett svéd rendszerű páholyok kifejezetten keresztény hitet követelnek meg a testvérektől, és jellemzően inkább jobboldali beállítottságú embereket tömörítenek.)
Amit elvárnánk az araboktól / muszlimoktól, ha közülük került volna ki a tettes, azt most várjuk szépen várjuk el magunktól is, ha norvégnak (vagy más kultúrnemzet fiának), kereszténynek, konzervatívnak, szabadkőművesnek stb. tartjuk magunkat.
Elhatárolódás – persze. Ezt nyilván az összes akár csak áttételesen is érintett szerevzet meg fogja tenni.
De aztán mi lenne még kívánatos?
Ha elgondolkodna a lövészegyesület, a Fremskrittsspartiet (a norvég Jobbik, aminek tagja volt a gyilkos), a nagypáholy és a keresztények pedig úgy általában, hogy mit is tettek rosszul, mit lehetett volna máshogy tenni, mit kell ezentúl máshogy tenni, hogy a jövőben ne ismétlődjön meg ez a szörnyűség. Megelőzni; végiggondolni, hogy mit is hirdetünk, és ez hogy csapódik le a címzettekben; ha pedig gyanús irányba tolódó tagot látunk, akkor jelezni az illetékes (titkos-) rendőrségi szerv felé, akárhogy testvér is az illető.
Ezt várnám el a szervezetek oldaláról.
 
Mit várok el a magánemberektől, köztük magamtól, ha már egy-két ponton érintve vagyok?
Pont pár napja beszélgettünk a Facebookon, és összevetettük a magyar és a svéd politikát, ahol azt nehezményeztem, hogy Magyarországon túlságosan is érzelemvezérelt a politikai élet. És erre Norvégiában történik meg ez. Persze, sajnos odahaza is előfordult már politikai indíttatású gyilkosságsorozat, csak nem ennyi áldozattal – és ahogy a hangulatot nézem, történhetnek még szomorú események, a háttér megvan.
 
De akár Magyarország, akár Skandinávia, továbbra is azt gondolom, sőt most még inkább, hogy nem szabad hagyni, hogy az indulataink vezessenek, nem szabad fanatikussá válnunk (sem politikai, sem vallási terén), meg kell értenünk a máshogy gondolkodó másik embert, nyitottnak kell lennünk az kritikára, szükségünk van a kételkedésre, öniróniára.
Mernünk kell megkérdőjelezni azt, amiben hiszünk.
Ha így élünk, és a környezetünkben is az efféle viselkedést jutalmazzuk, akkor talán ezzel tehetünk valamit annak megelőzéséért, hogy olyasmit tegyünk, amit nem kellene – ami korántsem csak tömeggyilkosságban jelenhet meg, hanem  bármi egyéb gazságban, amit valami „szent célért” követünk el.
 

47 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://noreg.blog.hu/api/trackback/id/tr753091644

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Ecce occisor! Norvégia 2011.07.26. 07:38:33

anders behring breivik, az önmagát lovagnak gondoló norvég elmebeteg tömeggyilkos ezt a videót töltötte fel tette elkövetése előtt a youtube-ra:     ezt azóta eltávolították gondos kezek. Egy Norvégiában élő magyar származású férfi volt a...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vincent Le Roy 2011.07.23. 19:21:23

Es a motivacio?Ugyertem a kormanyepuletet meg meglehet erteni, mert mondjuk a jokereszteny jobboldali emberunk, nem ert egyet a szoci kormannyal, es bumm. azonban azt mar kevesbe, hogy miert kell 90 embert lepuffantania.hacsak...hacsak be nem indul a paranoid magyar agy.mi van akkor ha egy szervezet all a dolog mögött?

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2011.07.23. 19:26:41

@Vincent Le Roy: Ugyanaz a motiváció - a szigeten a svéd szociáldemokraták ifjúsági szervezete (olyan, mint Svédországban az SSU) tartott nyári tábort.
Úgyhogy nyilván úgy gondolkozhatott, hogy a szociknak ne legyen utánpótlása se...

barbieds (törölt) 2011.07.23. 20:06:26

Számomra az a felfoghatatlan, hogy mitől olyan erős bizonyos emberekben a késztetés arra, hogy a maguk elképzeléseit tekintsék abszolút tévedhetetlennek, erkölcsösnek és jónak, másokat megítéljenek, rájuk kényszerítsék a saját felfogásukat, és ha erre nem hajlandóak, akkor bántsák is őket. Ezt nem fogom én sose megérteni. Sose.

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2011.07.23. 21:38:52

@barbieds: Felfogni, megérteni nem túl nehéz: Ez a három legerösebb motivációs erö (szex, pénz, hatalom) közül a hatalomnak az egyik megjelenési formája.
Söt, szerintem a hajlam nagyon is megvan mindnyájunkban, hogy - pont ahogy mondod - önmagunkat tegyük meg mércének, mások számára is. Szerintem tudatosan kell törekednünk arra, hogy elkerüljük ezt a csapdát.

OFF
((Küldtem neked egy üzenetet a minap, megkaptad?))
ON

barbieds (törölt) 2011.07.23. 22:03:06

@α Ursae Minoris: akkor úgy is kérdezhetem, hogy ha én le tudom ezt küzdeni, más miért nem akarja?

(Válaszoltam is, nem kaptad meg?)

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2011.07.23. 22:11:10

@barbieds: Azért remélem, érzed ebben a kérdésedben rejlö finom paradoxont?
Azaz, hogy szerinted másnak is le kellene ezt küzdenie, *éppúgy, mint ahogy te teszed*. :-)

((Köszönöm! Most látom, hogy ez az ostoba indamail egyböl a spam közé dobta a leveledet. Ha most nem szólsz, észre sem vettem volna.))

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.07.24. 15:58:15

@Vincent Le Roy: Sztem ehhez nem kell paranoid magyar agy, csak konteós :-)
Egyébként meg egy ilyen áldozatmaximalizálásra kitalált merényletet nem nézek ki egyetlen emberből, de lehet, hogy tévedek.
Nagyon súlyos mulasztás egy rendezvény biztonsági intézkedések nélkül megszervezni, paranoia ide vagy oda ...
Csak úgy eszembe jutott, ha a magyar Szigetre szabadulna be egy ilyen merénylő, akkor mennyi ideig tartana az ámokfutása?
És, ha a Tusnádfürdői találkozóra ment volna be? Ahová ugyancsak vártak egy miniszterelnököt?

@barbieds: Az emberiség történetében a szabad gondolkodás kivételes luxus, sajna.

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2011.07.24. 16:26:02

@Gloria Mundi: Na de ez nem egy Sziget-szintü rendezvény volt.
Kb. száz fiatal táborozik együtt pár napot egy csöppnyi helyen (lásd fönn a képet), miféle veszélyekre számít az ember ilyenkor? A tábor ideje alatt alkoholt sem volt szabad fogyasztani, úgyhogy még különösebb verekedésre vagy egyéb gondra sem.
Amikor a külügyminiszter jött, akkor öt talán kísérte valami biztonsági ember, de az még az elözö nap volt.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2011.07.24. 16:49:55

@α Ursae Minoris:
"a hajlam nagyon is megvan mindnyájunkban, hogy önmagunkat tegyük meg mércének, mások számára is. Szerintem tudatosan kell törekednünk arra, hogy elkerüljük ezt a csapdát." - írod.
De még így sem könnyű: a fő nehézség az, hogy megértsük, csak a mi szemszögünkből van valami úgy, ahogyan képzeljük.
Két dolog segíthet - ha szán szándékkal el nem lökjük magunktól:
a korral talán jövő higgadtabb (lassúbb, teszetoszább... ki hogyan látja :-) gondolkodás, és a nagy pofáraesés. Persze nem konkrét értelemben. Ha magad már elkövettél egy hibát, tán kevésbé szigorúan ítélsz el másokat ugyanazért...
Mindennek sajnos a jelen esetben nincsen jelentése.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.07.24. 19:49:41

@α Ursae Minoris: Tudom, hogy más volt a rendezvény jellege, inkább a tusnádfürdői dologra hasonlított, de a sziget mint helyszín=csapda miatt jutott ez eszembe. Szerintem egy tömegrendezvényt mindig biztosítani kéne, akár milyen apropóból is szervezik, de ha vallási vagy politikai jellegű, akkor még inkább.
Érdekes módon a nagyon toleráns országokban többször is kihasználták már a tudatos rendzavarók azt a tényt, hogy egyszerűen nincsenek felkészülve az emberek és a hatóságok az erőszakra. Talán változtatni kellene a hozzáállásukon, ami persze nem azt jelenti, hogy mostantól rendőrállamban kéne élniük, de ennyire nem lehet elengedni a gyeplőt - sztem.
És hol voltak a titkosszolgálatok?

misc · http://misc.blog.hu 2011.07.24. 22:05:57

"Fremskrittsspartiet (a norvég Jobbik, aminek tagja volt a gyilkos)"

nem ismerem annyira a norvég politikát, de ez egy túlzásnak tűnik. Amiket olvastam, az alapján a Fremskrittsspartiet inkább egy gazdasági téren jobboldali párt, kisebb adókat és kisebb államot szeretnének, és ezt az üzenetet öntötték nyakon azzal, hogy szabályozottabb bevándorlást szeretnének (amire a xenofóbián kívül rengeteg más okuk is lehet).

misc · http://misc.blog.hu 2011.07.24. 22:07:29

@misc: illetve Breivik aztán ki is lépett a pártból, mert nem érezte őket eléggé szélsőségesnek.

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2011.07.24. 22:32:38

@Gloria Mundi: Tömegrendezvény? Egy száz fös tábor.
Ilyen alapon minden lovas-, úszó- és hittantábort, iskolai kirándulást fegyveres biztonsági öröknek kellene felügyelnie.
És egy szigeten volt, igen. Ha ránézel a térképre, akkor láthatod, hogy ez errefelé elég kézenfekvöen adódik helyszínként...
Nincs összesen annyi rendör az országban, ahány sziget.

@misc: Nyilván ebben a formában leegyszerüsítés, és nem is teljesen igaz.
De a norvég politikán belül nagyjából azt a szerepet tölti be a Fremskrittspartiet, mint a magyarban a Jobbik: a paletta jobb szélén helyet foglaló, idegenellenes, "law and order", anti-gay elveket hirdetö pártról van szó, amellyel a többi párt (legalábbis egyelöre és országos szinten) elutasítja az együttmüködést.
De persze más téren van számos különbség is közöttünk, mindenekelött a gazdasági program terén.

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2011.07.24. 22:54:18

@Gloria Mundi:
Ezt most olvastam:
www.dn.se/nyheter/varlden/polisman-bland-de-doda-pa-utoya
Volt biztonsági ör a szigeten, egy rendör, aki "másodállásban" végezte ezt a feladatot (azaz nem rendörként).
Fegyvertelen volt, és ö is az áldozatok között van.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.07.25. 08:40:44

@α Ursae Minoris: Legalább egy bizt. őrnél lehetne fegyver, egy kis esélyt adva ezzel neki és a többieknek. Mégis, mit tud tenni egy bizt. őr fegyver nélkül?
Azért azt hiszem, a közeljövőben nagyon meg fogják gondolni, h szervezzenek-e rendezvényeket kis szigeteken ...

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2011.07.25. 13:52:52

@Gloria Mundi: És akkor ezentúl legyen mindig egy fegyveres ör minden óvodában, iskolában, uszodában, kórházban, templomban?
Mert ezeken a helyeken mind könnyen halomra lehet gyilkolni védtelen embereket...

Mellesleg épp az imént tartóztattak le valakit Lengyelországban, a merényletben való közremüködés vádjával (bár állítólag "csak" arról van szó, hogy a merényletben felhasznált kémiai anyagokat ö biztosította), úgyhogy valóban nem volt teljesen magányos a tettes.

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2011.07.25. 21:44:22

@α Ursae Minoris: ...az említett letartóztatás hírét utóbb cáfolta a lengyel rendörség...

vén betyár 2011.07.26. 03:23:18

Nem az én szakmám, inkább csak "úgy érzem", hogy egy végtelenül magányos, kapcsolataiban sikertelen, érzelmileg gyermeteg lélek, akit évek óta az éltetett, hogy készült, tervezte a nagy eseményt, amikor életet olthat, halált osztogathat, a saját testi épsége legkisebb veszélyeztetésével, sikerélményt szerezve, bebizonyitva, hogy valaki, aki több figyelmet érdemelt volna.
Ölni akart, az ideológia csak máz, felszines , hamis magyarázat, azt mégsem mondhatja, ami az egyszerű igazság: Ölni, gyilkolni akartam, megbosszulva sikertelen életemet, elismerésre, megismerésre vágyva.
Nem politikai, vallási, ideológiai fanatikus, hanem beteg lélek.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.07.26. 07:43:08

az elkövető szélsőjobboldali beállítottságú (vagyis PC-ül: nemzeti radikális) és konzervatív keresztény volt? "

ennek mondta magát, ahogy a magyar náci is egyből rányögi magár h konzervatív.
a szélsőjobb pedig nem nemzeti radikális, ne legyél már ilyen töketlen

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.07.26. 08:12:42

sajnos odahaza is előfordult már politikai indíttatású gyilkosságsorozat, csak nem ennyi áldozattal "

melyik is? Tisza István megölése volt politikai

a cigánygyilkosságok még nyitott kérdés, pl miért állította le a titkosszolgálat a megfigyelést, mikor fegyvert szereztek.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.07.26. 08:15:18

nem szabad hagyni, hogy az indulataink vezessenek, nem szabad fanatikussá válnunk (sem politikai, sem vallási terén), meg kell értenünk a máshogy gondolkodó másik embert, nyitottnak kell lennünk az kritikára, szükségünk van a kételkedésre, öniróniára.
Mernünk kell megkérdőjelezni azt, amiben hiszünk."

és már meg is oldottuk a problémát, ugye?

egyetlen védekezés a fegyvertörvények szigorítása, államhatárok és védőik visszaállítása, rendőrjárőrök triplázása

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.07.26. 08:19:53

@α Ursae Minoris: Kb. száz fiatal táborozik együtt pár napot egy csöppnyi helyen (lásd fönn a képet), miféle veszélyekre számít az ember ilyenkor? A tábor ideje alatt alkoholt sem volt szabad fogyasztani, úgyhogy még különösebb verekedésre vagy egyéb gondra sem."

több mint 500, de amúgy ebben igazad van, ki számít errre? senki

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.07.26. 08:26:13

@vén betyár: teljességgel igazad van, kivéve azt, hogy az ideológiája nem teljesen máz.

a magányossága, az hogy képtelen volt női partnerviszonyba kerülni tette a nézeteit olyan szélsőségessé. azok az érzelmek átalakultak másmilyen érzelmekké, fanatikus, elvakult, de elmebeteg is, emiatt is nem tudott barátnőt szerezni, és mivel nem tudott barátnőt szerezni így súlyosbodott az elmebetegsége is.
nézzétek meg mi volt a kedvenc játéka:

kkbk.blog.hu/2011/07/25/ecce_occisor_norvegia

de gyáva. rendőröknél egyből lerakta a fegyvert, mert félt tőlük.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.07.26. 08:31:32

@vén betyár: nézzétek meg a videója végét, hogy pózol a rajz-amiáció lovagok után. végtelenül gyermeteg. nem fejlődött ki a felnőtt énje, apja korán elhagyta. ahogy a katonai egyenruhában mosolyog... mindenféle rang nélkül, de telerakva rangjelzéssekkel. most éreztem először szánalmat iránta.
végtelenül gyermeki

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2011.07.26. 08:37:45

@vén betyár: @tesz-vesz:
Igen, igen, bár "végtelenül magányos" nem volt, meglehetösen szociálisnak mondják. Egy volt általános iskolai osztálytársa és barátja, aki most újságíró, gyakorlatilag egy normális srácnak írja le öt:
www.nrk.no/nyheter/norge/1.7726002
Ráadásul elvileg a szabadkömüvesség is szolgálhatott volna a számára egy támogató szociális közegként.

Az viszont igaz lehet, hogy a nökkel nem boldolgult, ez könnyen szerepet játszhatott a torzulásában.

A rendöröktöl nem hiszem, hogy félt volna, valószínüleg el volt készülve a halálra is, viszont amit a volt barát is említ a cikkben, hogy a propagandafázis csak most kezdödik, a bírósági tárgyalást és a nemzetközi médiafigyelmet akarja felhasználni a tömeggyilkos az eszméi terjesztésére.

Vincent Le Roy 2011.07.26. 08:47:28

@tesz-vesz: sajnos nem az...bar ez a szo "sajnos" is rossz szo.

Vincent Le Roy 2011.07.26. 08:49:11

volt egy ember, mar nem letezik a teste. sajna a szellemisege meg igen. Ö irt egy könyvet, amikor börtönben ult. Sajnos, a könyv tezisei nepszeruek lettek...es neki sem volt pszichiatriai betegsege.

vén betyár 2011.07.26. 09:32:43

@α Ursae Minoris:
Nem ragaszkodom rögeszmésen a gondolathoz, nem is ismerem a körülményeit, a személyiségét, de élhet bár kisebb-nagyobb közösségben, aki képtelen élő, valós, mély, igaz, igazi emberi kapcsolatokra, kapcsolatra, az végtelenül magányos.
Azért választott rendkivül "puha" célpontokat, mert igenis nagyon félt, hogy megsérülhet, meghalhat.Élve akarta, akarja kiélvezni a "sikert".
Modern Hérosztratoszként mai világunk minden elérhető eszköztárával felfegyverkezve lépett fel, ezek közé tartozik az ideológiája is.Lehet, hogy felismerte önmagában az elmebeteget, de önmagának sem ismeri be, inkább megideológizálja tettét.
@Vincent Le Roy:
Nem vagyok róla meggyőződve.
Korunk mindkét tömeggyilkosa elmekórtani eset is.A hatalom tette őket azzá vagy már korábban is azok lehettek?
A könyv, könyveik tézisei semmi újat nem mondtak, mások már korábban megfogalmazták azokat.Amit ők hozzátettek az a napi politikai gyakorlat, néha zseniálisan, néha egészen ügyetlenül és következetlenül, de mindig és mindvégig hihetetlen gátlástalanul.
@tesz-vesz:
Nettó elmebeteg, mint ilyen iránt én is érzek némi szánalmat, de sem megérteni, sem megbocsátani nem lehet, amit elkövetett.
Bruttó bűnöző, még ha magyarázat is tettére a betegsége.

vén betyár 2011.07.26. 10:52:59

@Mormogi Papa:
A magányos merénylő ebben az esetben azért az, mert az elmebaj magányos műfaj, az ideológia csak máz egy eltorzult személyiség démonjain.

Idézet innen:
ennyiresenkinemlehethulye.blog.hu/

Két dolog segíthet - ha szán szándékkal el nem lökjük magunktól:
a korral talán jövő higgadtabb (lassúbb, teszetoszább... ki hogyan látja :-) gondolkodás, és a nagy pofáraesés. Persze nem konkrét értelemben. Ha magad már elkövettél egy hibát, tán kevésbé szigorúan ítélsz el másokat ugyanazért..."
Próbáljuk megőrizni a józan paraszti eszünket és úri mivoltunkat, tartásunkat.Néha sikerül...

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.07.26. 11:08:56

@α Ursae Minoris:
Az viszont igaz lehet, hogy a nökkel nem boldolgult, ez könnyen szerepet játszhatott a torzulásában."

persze csak akkor ha nem volt meleg, így ez méginkább fokozhatta a torzulást, ha szélsőjobb közege ezt nem tolerálja, de ezt kétlem, egyszerűen nem kapott a nőktől szeretetet, és ő sem adott.

gyilkolni akart, ahogy s. ábel. ezek tiszteletteljesen beszélnek a tömeggyilkosokról, mert szeretet és intelligens nevelés híjján voltak, ezért azt tisztelik, akitől a társadalom szerintük fél, vagy akit megvetünk; a sötét oldal, mert a világoson nem nyerhetnének. oda nem elég és nem lehet ilyen egyszerűen betörni, oda nehezebb is.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.07.26. 11:14:14

@tesz-vesz: híján

@Vincent Le Roy: nem is ölt pusztakézzel százakat.

és a zsidók azért mindent megtettek, hogy megutáltassák magukat hitlerrel. és milyen jól csinálták! ezek nincsenek benn a törikönyvekbe, hogy a zsidók Amsterdamban hadat üzentek 1933-ban hitlernek és németországnak. megvontak mindenféle importot, ezért jelölték meg a zsidó boltokat a németek, nem puszta antiszemitizmusból. bár ez egyszerűbb és a zsidóság számára kedvezőbb állítás.

ne a mein kampfot vezesd ide, hanem a bevándorlás okozta feszültségeket. inkább. többet érsz vele.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.07.26. 11:18:27

@vén betyár: egy elmebeteg bűnöző.
de több mint bűnöző, ez emberiség ellenes tett.
ez népirtás, nem is tömeggyilkosság.

ezek a fajta vérengzések, mintha vmi nyugati civilizációs betegségek lennének.
kínában, indiában még nem volt ilyen, pedig ott 3 milliárdan laknak, kb.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.07.26. 11:21:13

@Mormogi Papa: Ha magad már elkövettél egy hibát, tán kevésbé szigorúan ítélsz el másokat ugyanazért..."

de ennek minimum feltétele egy nagyon empatikus intelligencia, nagy eq-val

Vincent Le Roy 2011.07.26. 11:52:14

@tesz-vesz: es közel-keleten?ott ez mindennapos....

Vincent Le Roy 2011.07.26. 11:52:48

@tesz-vesz: erre inkabb en nem mondanek semmit.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2011.07.27. 07:40:44

@vén betyár: Magányos műfaj - meglehet, de akinél ilyen látványosan jelentkezik, aki szerintem "Gavrilo Princip szindrómában" szenved (akit tudnivalóan nem vettek be a saját honfitársai a nacionalista-terrorista szervezetükbe, mivel túl gyengének találták - hát csinált "valamit")... Szedjük össze, amit tudunk:
Az apja 16 éves korában magára hagyta (legalábbis azt nyilatkozta, hogy a 32 éves fiát 16 éve nem látta...), nyilván a mamával együtt; azóta az ember az anyjával él együtt, külföldön a csajokat nézve ábrándozik, ám "éjszakai klubokban" próbálkozik... Nyilván közösségbe vágyik, több helyen is "kopogtat" (és vonzódik a titokzatossághoz is) - viszont mindenhonnan kiteszik a szűrét. Erre alakít egy virtuális közösséget, ahol fontos embernek érezheti magát - az sem baj, ha ez a "közösség" talán csak a fejében létezik...
Ráadásul (ha jól értettem) egy farmon él, ahol a valódi közösségi életre kevés az esélye, viszont a világhálón keresztül illuzórikus világban élhet...
Nos: szerintem ideális alany olyanoknak, akik egy könnyen befolyásolható, szó szerint gyenge elmét keresnek egy konkrét "feladat" végrehajtására.
Nem tudom, kik - ezt meghagyom a konteósoknak - de vannak érdekes összefüggések...
A közölt tények alapján én úgy vélem, annyira volt magányos gyilkos, mint Lee Harvey Oswald. Nagyon kell vigyázni, hogy rá ne találjon (csak a biztonság kedvéért, ugye) egy újabb Jack Ruby...
(Szerintem aki volt katona, és kellett fegyvert kezelnie, az egyetért velem. Kevéssé életszerű, hogy vagy tíz tele tárral mászkáljon, vagy békésen leüljön egy fa tövébe tárazni... De a fegyverszakértők majd megállapítják, hány fegyver volt.)

vén betyár 2011.07.27. 09:22:21

@Mormogi Papa:
Érdekes észrevétel.
Luigi Luchenire is hajaz a személyisége.

Bizony, könnyen lehet, hogy felfigyeltek rá, no, nem az elháritás, irányitották, befolyásolták, észrevétlenül a háttérből segitették, képezték, nekem mégis túl regényszerűnek tűnik.Mindenesetre azoknak kapóra jön, akik szervezett, titkos, nagymértékű jobboldali veszélyt vizionálnak.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2011.07.27. 13:39:06

@vén betyár: Úgy rémlik, az emített gyilkos egy ócska reszelővel szúrta le Sissit… Arra se számított senki a békés Svájcban…
Megnéztem: valóban. neki se volt családja, frusztrált ember - aki először mást akart megölni, csak az nem érkezett meg Svájcba…
hu.wikipedia.org/wiki/Luigi_Lucheni

Közben átgondoltam - a több, mint 100 éve háborús célokra betiltott dum-dum golyó ugye szétrobban - tehát a fegyver nem azonosítható ennek alapján. A megtalált, állítólag 250 (!!!) db töltényhüvely kevésbé alkalmas erre. Talán ez (is) volt a cél.

Mindez alig másfél hónappal a várhatóan a szokásosnál is nagyobb hatású 10 éves évforduló előtt (szeptember 11.) - és egyetlen muzulmán áldozatról se tudunk. Hmmm…

vén betyár 2011.07.27. 14:07:25

@Mormogi Papa:
A töltényhüvelyen az ütőszeg éppen olyan egyedi azonositónyomot hagy, mint a lövedéken a huzagolás.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2011.07.27. 14:21:44

@vén betyár: Igen, tudom - elvben. Meglátjuk. Ma már olyan is készül, amihez nem kell töltényhüvely - de ez állítólag nem olyan volt. Aztán majd vagy kiderül, vagy nem.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2011.07.27. 21:31:50

@Mormogi Papa: Mellesleg ami a békés Svájcot illeti... megbízható emberek mesélték, a svájcinál nincsen militaristább (és kirekesztőbb :-) náció...
Nem csak a pápai testőrséget adták, évszázadokon keresztül voltak fél Európa leghatékonyabb zsoldosai. Akkor még nem gyártottak se órát, se bicskát, se elektronikát... Mi több: még jelentős bankjaik se voltak. Volt viszont sok-sok szegény, földnélküli parasztember, akik nem művelődhettek, mert nem volt rá módjuk. Külföldön az ő esetükben nem kértek kutyabőrt - katonának beváltak. Rendszerint egy társaság együtt.
De a század elején a kifelé mutatott kép még más volt.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.07.31. 16:47:21

@Vincent Le Roy: a közel-keketen a nők elnyomása, verése, halálrakövezése is mindennapos.

a iskolai lövöldözések viszont még ott sem mindennaposak

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.07.31. 17:06:08

@Mormogi Papa:

Azt a feltevést, hogy Breivik Fehéroroszországban katonai kiképzésben részesült volna, még vizsgálják.

vilag.transindex.ro/?hir=15630

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2011.07.31. 18:19:15

@tesz-vesz: A kereskedelmi bojkott a politikai véleménynyilvánításnak és nyomásgyakorlásnak egy bevett, elfogadott, demokratikus módja - manapság is.

A népirtás meg nem.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2012.03.20. 11:34:39

@α Ursae Minoris: ugye ezt nem mondod komolyan?:) demokratikus? elfogadott?
végülis hitlet vezérkara is elfogadta a népirtás, tehát az is elfogadott volt.
segítek: az elfogadott szó eléggé szubjektív. ezek szerint a demokratikus is :)
süti beállítások módosítása