Friss topikok

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Címkék

acc (1) ADHD (2) Afganisztán (1) Afrika (5) Ålesund (4) alkohol (2) állatok (2) álmok (35) alvás (1) Anglia (1) Anna (19) Ausztria (1) Ázsia (4) Balaton (1) Battlestar Galactica (9) Bayern München (1) blog (12) bölcsesség (2) bor (1) bosszúság (2) brazília (1) buddhizmus (7) címerek (4) covid-19 (5) családom (5) Csehország (1) csillagok (1) dánia (5) depresszió (16) design (1) DNA (2) Doctor Who (1) dráma (5) drogok (2) Egyesült Királyság (1) egyetem (5) Egyiptom (1) élet (15) erotika (14) eső (3) Eszter (4) Esztergom (3) ételek (10) Etiópia (1) feladvány (3) feminizmus (7) Ferenc pápa (2) festészet (7) fiatalság (1) filmek (27) filozófia (3) Finnország (1) Franciaország (1) futás (1) Gandalf (1) gasztroblog (3) geocaching (35) Gödel (1) görögország (1) gyerekkor (2) Győr (2) haiku (1) halál (26) Harry Potter (1) Harstad (5) Havel (1) hegyek (2) hideg (4) (1) homoszexualitás (6) höri (2) Huddinge (5) Húsvét (1) időjárás (1) imvns (1) India (1) Irán (1) iszlám (5) j-pop (1) Jämtland (2) Japán (2) játék (1) ji csing (1) Jucus (41) Juli (5) k-pop (12) kaland (8) kanada (1) karácsony (1) Katalónia (1) Katniss Everdeen (5) katolicizmus (8) katonaság (1) kémia (1) képek (28) kereszténység (34) kiribati (1) kolostor (4) költészet (16) kommunizmus (1) könyvek (35) Korea (27) közösség (1) kreativitás (2) kvantumfizika (1) lányaim (12) lányok (3) lappok (1) latin (1) Lea (9) Letterboxing (1) Lettország (2) líbia (1) Madagaszkár (1) Magyarország (10) Márai (1) masszázs (1) matematika (6) Mauritius (1) mese (5) Mosjøen (5) mosogatás (1) mrożek (1) munka (50) Munzee (1) nácizmus (2) Németország (3) Norvégia (29) nosztalgia (1) novella (3) nyaralás (3) nyelv (15) Olaszország (1) ördög (3) oroszország (1) Pali (1) Pannonhalma (1) pénz (1) Péter (2) Petra (4) pisi (2) poén (1) Pokémon (2) Polaris (1) politika (7) Pollyanna (1) prostitúció (9) pszichiátria (3) pszichológia (3) pszichoterápia (2) Rammstein (1) Ramon (1) rejtvény (6) remény (1) Roger (7) romantika (9) ruhák (1) sakk (1) sapka (2) sci fi (39) séta (2) Skandikamera (1) Skarpnäck (9) sopron (1) sör (1) Star Wars (2) Stockholm (50) svéd (7) Svédország (27) svenska (5) szabadkőművesség (5) szabadság (1) szegénység (2) szerelem (2) szerencse (1) szerepjáték (1) szeretet (1) szex (17) szimbólumok (2) Szíria (1) szobrászat (2) szorongás (1) tánc (3) tavasz (1) tél (1) térkép (1) Tetovált Lány (2) Thaiföld (8) titok (1) Törökország (2) toscana (1) Trump (1) Ukrajna (1) USA (4) utazás (11) vallás (16) Vége (1) vitorlázás (2) Ylvis (2) zászlók (27) zene (13) zöld foki szigetek (1) zsidóság (7) Címkefelhő

Látogatók

Látogatók - térkép

Történetek és gondolatok Északról és Délről

2012.10.02. 12:10 α Ursae Minoris

Egy misztikus vers

Címkék: erotika költészet kereszténység

Keresztes Szent János:

A Kármel hegyére vezető út (A lélek sötét éjszakája)

          Fénytelen éjszakában,
szerelem vágyától lángokban égve,
én boldog, messze jártam!
Nem vette senki észre,
csöndes volt házam, elpihent a népe;
          biztosan a homályban,
a titkos lépcsőn át utamra térve,
én boldog, messze jártam!
Arcom elfödve, félve,
csöndes volt házam, elpihent a népe;
           sötét és boldog éjjel,
titokban jártam, senki meg se látott,
nem láttam senkit én sem,
más fény nem is világolt,
egyetlen a szívemben égő láng volt.
           Mutatta fényesebben
a délidőben csúcson járó napnál,
utamat hol keressem,
hol vár, kit ismerek már,
hol rejtekünk, ahol most senki sem jár.
           Ó, éj, utamra vittél,
ó, virradatnál is gyöngédebb éjjel,
ó, éj, egyesitettél
Vőlegényt kedvesével,
s lányt egyformává téve Vőlegénnyel!
           Neki őriztem eddig,
virágzó keblem neki odaadtam,
álomba szenderült itt,
én egyre simogattam,
cédruslomb hűsítette lankadatlan.
          Csipkés oromra surrant
a szél, és sebzett gyönge kézzel engem,
játszott hajával ujjam,
csak őreá figyeltem,
aléltan már a sebre nem ügyeltem.
          Feledtem azt, ki voltam,
fejem Szerelmesem vállára csuklott,
megszűnt, mi volt, mi voltam,
liliomágyra hullott,
elmúlt a gond, és minden vele múlott.

Keresztes_Szent_Janos_Krisztusa_1951.jpg

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://noreg.blog.hu/api/trackback/id/tr164815493

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

barbieds (törölt) 2012.10.05. 11:54:26

:) Mint Ávilai Szent Teréz eksztázisa:"Egy angyalt láttam a baloldalamon, testi alakban, ... egy nagy arany dárdát tartott kezében, amelynek csúcsa, úgy láttam, kissé tüzes volt. Úgy tűnt föl előttem, hogy többször beledöfte a szívembe, úgyhogy egészen keresztül hatolt a belső szerveimen, s mikor visszahúzta, úgy éreztem, mintha azokat magával rántaná, engem pedig nagy szeretetre gyullasztott Isten iránt. A fájdalom akkora volt, hogy azt a nyögést csalta ki belőlem, amelyről az imént szóltam, viszont azonban ez a borzasztó kín olyan végtelen gyönyörűséget okoz, hogy lehetetlen volt azt kívánnom, hogy megszűnjék. A lélek ilyenkor semmi mással nem éri be, mint magával Istennel. A fájdalom nem testi, hanem szellemi, habár a test is szenved bele, mégpedig igen erősen."

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2012.10.07. 16:06:30

@barbieds: Igen, aztán meg persze ott van az Énekek Éneke is ebben a témakörben.
Érdekes lenne tudni, hogy a szerzők részéről mennyire volt tudatos az erotikus tematika választása.

A személyes tippem az (de persze nem tudom semmivel sem alátámasztani, csak gondolom), hogy:
- Az Énekek éneke eredetileg az volt, aminek látszik: egy ének a szerelemről; csak a későbbi korokban magyaráztak bele mindenféle jámbor tartalmat.
- Keresztes Szent János vagy szándékosan játszik a tematikával, hogy bemutassa az emberi-isteni szerelem párhuzamát; vagy pedig korábban írt egy szerelemes vereset, amit a karrierje egy későbbi szakaszában átértelmezett a kolostori élethelyzetének megfelelően.
- Avilai Szent Teréz viszont szerintem nem volt a szexuális mellékzöngének a tudatában, amikor az általad idézett sorokat leírta.

barbieds (törölt) 2012.10.08. 09:24:05

@α Ursae Minoris: Hát én most utánaolvastam Szent Jánosnak egy kicsit, és kiderült, hogy Terézzel együtt újították meg a karmelita rendet. Hiányos műveltségem okán ezt nem tudtam, Szent Terézt is csak a híres Bernini szoborról ismertem. Szóval, két ennyire szent életű embernél a földi szerelem áthallása valószínűleg csak a mi piszkos fantáziánk műve. ;) Más részről meg az emberi érzelmi skála és annak verbális kifejezése eléggé adott, vagyis mindenféle élményt nagyjából ugyanúgy lehet leírni, akár az Úr az eredője, akár egy másik ember.

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2012.10.08. 17:36:11

@barbieds: A szentségüket nem is vonom kétségbe egy pillanatig sem.
De pont ahogy te is említed, a karmelita rend nagy megújítói voltak – ebből következően valószínűleg igen intelligens emberek (nem mellesleg mindkettő úgynevezett „egyháztanító” is, ami a szentek rendjén belül is egy igen szűk körű elitet jelent hu.wikipedia.org/wiki/Egyh%C3%A1ztan%C3%ADt%C3%B3 ), jó irodalmi készséggel megáldva, akik nyilván szervezőképességgel is rendelkeztek, tudtak emberekkel bánni.
Szóval ebből arra gondolok, hogy nem valami kis naív novíciusok voltak; lehet, hogy nagyon is tudatosan írták azt, amit írtak.

De akárhogy is, azt hiszem, hogy ebben nagyon igazad van:
„Más részről meg az emberi érzelmi skála és annak verbális kifejezése eléggé adott, vagyis mindenféle élményt nagyjából ugyanúgy lehet leírni, akár az Úr az eredője, akár egy másik ember.”
süti beállítások módosítása