Friss topikok

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Címkék

acc (1) ADHD (2) Afganisztán (1) Afrika (5) Ålesund (4) alkohol (2) állatok (2) álmok (35) alvás (1) Anglia (1) Anna (19) Ausztria (1) Ázsia (4) Balaton (1) Battlestar Galactica (9) Bayern München (1) blog (12) bölcsesség (2) bor (1) bosszúság (2) brazília (1) buddhizmus (7) címerek (4) covid-19 (5) családom (5) Csehország (1) csillagok (1) dánia (5) depresszió (16) design (1) DNA (2) Doctor Who (1) dráma (5) drogok (2) Egyesült Királyság (1) egyetem (5) Egyiptom (1) élet (15) erotika (14) eső (3) Eszter (4) Esztergom (3) ételek (10) Etiópia (1) feladvány (3) feminizmus (7) Ferenc pápa (2) festészet (7) fiatalság (1) filmek (27) filozófia (3) Finnország (1) Franciaország (1) futás (1) Gandalf (1) gasztroblog (3) geocaching (35) Gödel (1) görögország (1) gyerekkor (2) Győr (2) haiku (1) halál (26) Harry Potter (1) Harstad (5) Havel (1) hegyek (2) hideg (4) (1) homoszexualitás (6) höri (2) Huddinge (5) Húsvét (1) időjárás (1) imvns (1) India (1) Irán (1) iszlám (5) j-pop (1) Jämtland (2) Japán (2) játék (1) ji csing (1) Jucus (41) Juli (5) k-pop (12) kaland (8) kanada (1) karácsony (1) Katalónia (1) Katniss Everdeen (5) katolicizmus (8) katonaság (1) kémia (1) képek (28) kereszténység (34) kiribati (1) kolostor (4) költészet (16) kommunizmus (1) könyvek (35) Korea (27) közösség (1) kreativitás (2) kvantumfizika (1) lányaim (12) lányok (3) lappok (1) latin (1) Lea (9) Letterboxing (1) Lettország (2) líbia (1) Madagaszkár (1) Magyarország (10) Márai (1) masszázs (1) matematika (6) Mauritius (1) mese (5) Mosjøen (5) mosogatás (1) mrożek (1) munka (50) Munzee (1) nácizmus (2) Németország (3) Norvégia (29) nosztalgia (1) novella (3) nyaralás (3) nyelv (15) Olaszország (1) ördög (3) oroszország (1) Pali (1) Pannonhalma (1) pénz (1) Péter (2) Petra (4) pisi (2) poén (1) Pokémon (2) Polaris (1) politika (7) Pollyanna (1) prostitúció (9) pszichiátria (3) pszichológia (3) pszichoterápia (2) Rammstein (1) Ramon (1) rejtvény (6) remény (1) Roger (7) romantika (9) ruhák (1) sakk (1) sapka (2) sci fi (39) séta (2) Skandikamera (1) Skarpnäck (9) sopron (1) sör (1) Star Wars (2) Stockholm (50) svéd (7) Svédország (27) svenska (5) szabadkőművesség (5) szabadság (1) szegénység (2) szerelem (2) szerencse (1) szerepjáték (1) szeretet (1) szex (17) szimbólumok (2) Szíria (1) szobrászat (2) szorongás (1) tánc (3) tavasz (1) tél (1) térkép (1) Tetovált Lány (2) Thaiföld (8) titok (1) Törökország (2) toscana (1) Trump (1) Ukrajna (1) USA (4) utazás (11) vallás (16) Vége (1) vitorlázás (2) Ylvis (2) zászlók (27) zene (13) zöld foki szigetek (1) zsidóság (7) Címkefelhő

Látogatók

Látogatók - térkép

Történetek és gondolatok Északról és Délről

2014.04.27. 16:42 α Ursae Minoris

Geocaching kirándulások 5. – Egyéb játékok

Címkék: geocaching Stockholm Munzee Letterboxing

Most hétvégén nagyon szép idő volt, Jucus pedig dolgozott, úgyhogy teljesen kézenfekvő volt, hogy elmenjek (egyedül) geocachingelni egy kicsit.
Pénteken egy „event” volt, egy geocaching rendezvény, ahol egy francia játékossal lehetett találkozni, olyannal, akinek 10.000 fölötti megtalálása van. Ilyenkor persze joggal merül föl a kérdés, hogy egy ilyen ember vajon miből él.

A srác mesélt pár érdekes dolgot, olyan sztorikat, hogy például egyszer civilruhás rendőrök állították meg a keresgélés közben, de amikor elmondta nekik, miről van szó, akkor beálltak segíteni, és végül az egyik zsaru találta meg a ládát. Meg amikor átment az USA-ból Mexikóba, valami különösen veszélyes városba, csak azért, hogy még egy országból legyen találata.

Egy kellemes, élvezetes összejövetel volt – és egyben itt hallottam a sráctól a Munzee-ről. Ez egy másik játék, nagyon hasonlít a geoachingra, noha a Munzee hívei állítják, hogy áá, nem onnan van az ötlet. Itt kis felragasztott cetliken lévő QR-kódokat kell a telefonnal beolvasni, és ha stimmel a kód és a GPS-koordináta, akkor automatikusan jegyzi a rendszer a találatot. Erre majd még visszatérek.

Assurstenen.jpg

Az összejövetelen egy svéd fickó elültette a bogarat a fülembe, hogy az is a számos egy cél egyike lehet, hogy a megyében lévő összes kommun (közigazgatási egység – község, vagy helyi önkormányzat) területén legyen megtalálásom.
Így szombatra az volt a tervem, hogy ez ügyben tegyek lépéseket. A megye 26 kommun-je közül 8 még hiányzott, így HÉV-re szálltam, és becéloztam Upplands-Bro és Järfälla területét (mondjuk mintha valakinek Albertirsa és Cegléd lenne a hétvégi úticél).
Leszálltam Bro-ban. Itt találtam pár egészen érdekes dolgot. Rúnakövet, királydombot, cselesen elrejtett (és magas nehézségi pontértéket adó) ládákat.
Itt van például egy, ami egy hídszerkezetben volt csavarnak álcázva. (A dolog azért nagyon stílszerű, mert a település neve – Bro – azt jelenti, hogy híd.)

csavaros megoldás.jpg

Vasárnap pedig belevágtam a geocachingen belül egy olyan műfajba, amit Wherigo-nak hívnak. Ehhez szükség van egy külön app-re a telefonban.
El kell menni egy adott pontra, aztán különféle feladatok jönnek, jobbára, hogy menjél tovább ide meg oda (esetleg adott időn belül kell odaérned), de lehetnek különféle rejtvények, egyebek is. Aztán ha végigjártad az útvonalat, végrehajtottad a feladatokat, akkor kapod meg a geoládához vezető koordinátákat. Ma először próbáltam ki egy ilyet, jól ismert terepen, a stockholmi Óvárosban. Közben igyekeztem nyitott szemmel járni, felfigyelni egy-két olyan szépségre, érdekességre, feliratra, amit korábban még nem láttam.

Miután kész voltam a Wherigo-val, kiprobáltam a korábban említett Munzee-t is, megkerestem pár ilyen kódot, feljegyeztem a telefonommal.
Útközben erre a helyre is eljutottam:

Munzee.jpg

Ezen a képen az avatatlan szem nem lát semmi különösen – egy kresz-tábla hátulról.
Pedig itt egyetlen képen, közvetlenül egymás mellett látható egy geoláda és egy Munzee-kód.
Mellesleg ez nem is egy akármilyen geoláda, hanem egy Letterbox-hibrid.
Az effélék egy, a geocachinghez hasonló, de annál jóval régebbi játékkal kapcsolódnak össze. Akkoriban, amikor még nem volt GPS, különféle leírások, útmutatások segítségével kellett a kérdéses helyszínre eltalálni.
Ehhez a ládához például úgy lehet eljutni, hogy egy adott koordinátán lefényképezel egy szobrot, egy másik koordinátán megnézed egy szobor szövegét (ez eddig geocaching), és annak segítségével dekódolsz egy szöveget, ami megadja, hogy milyen irányban, milyen magasan van a láda (ez letterboxing), az adott helyen megtalálod a ládát, ahova felírhatod a nevedet (geocaching), illetve van egy bélyegző, amivel bélyegezhetsz magadnak, ahova akarsz (letterboxing).
Miközben ezt a fényképet készítettem, odajött hozzám egy ázsiai (vélhetően japán), lány (esetleg fiú, kicsit bizonytalan voltam a dologban), és lelkesen magyarázni kezdte nekem a geocachinget. Mondtam neki, hogy én mindezt tudom, és cserébe megmutattam neki a Munzee-t, amit viszont ő nem ismert.
Mint a rövid beszélgetésből kiderült, pszichológus mesterképzésen vesz részt.
Bedobtam, hogy én meg pszichiáter vagyok, érdekes módon viszont ezen a ponton el is halt a beszélgetés, a lány (vagy fiú) elbúcsúzott, és elment. Kár, pedig szívesen meghívtam volna egy sörre.

Viszont már korábban is felfigyeltem olyan itt-ott felragasztott izékre, ahol fényvisszaverő háttéren valami célkereszt-szerűség látható. Ma ismét elgondolkodtam azon, hogy talán ez is valamiféle hasonló játék, amit viszont még nem ismerek?
Van valakinek valami tippje?

Mi ez.jpg

25 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://noreg.blog.hu/api/trackback/id/tr946092767

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bartush 2014.04.28. 21:43:19

Whereigo-t csak Stockholmban csináltunk eddig. Most néztem, az egyik most épp nincs meg. Emlékszem kisbabával a kenguruban fel s alá tébláboltunk a belvárosban. Jó volt. Mostanában hanyagoljuk a játékot :-(
Viszont a letterboxok valamiért nagy kedvencek. Biztosan mert nem vetem meg a régi módi levelezést sem. Az Iron family Stockholmban igazán jó pofa.

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2014.04.28. 21:57:20

@Bartush: Amikor az Iron family-t csináltam, akkor egy betüt valahogy elnéztem a megfejtésben, és a "se corner" helyett nekem "se correr" jött ki.
Arra jutottam, hogy ez portugálul van, és azt jelenti, hogy "ha futsz". Nem nagyon láttam benne a logikát, de futkároztam a környéken, ha már egyszer azt mondják, hogy ez vezet a megoldáshoz... :-)

Egyelöre egyébként ez az egyetlen letterbox-om, azt a müfajt is még kicsit jobban kellene gyakorolnom a továbbiakban.

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2014.05.02. 17:21:46

@Mormogi Papa:
Where is the something,
Where is the someone,
That tells me why I live and die?

www.youtube.com/watch?v=SLz_ykBGGUY

arom 2014.05.03. 23:10:15

A Margit szigeten van egy ilyen Wherigo-féleség (itt még nem hallottam így nevezni), és épp ennek az egyik állomását keresgettük, amikor egy QR kódot találtunk - épp ott, ahol a ládarészletnek kellett volna lennie. :))) Megkérdeztük a rejtőt, ő tette-é oda ezt is, de nem. Úgyhogy ez az egy QR kódos megtalálásunk van eddig. :)))

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2014.05.04. 08:56:41

@arom: Szerintem amire te gondolsz, az egy "multi" lehet. Legalábbis a térkép nem mutat Wherigo-t a Margitszigeten.
Végül is Wherigo sem sokban különbözik a mutitól, de egy kicsit mégis eltérhet: Egyrészt a könnyebb irányba - egy Wherigo esetén elég lehet egy adott útvonalon végigmenni, anélkül, hogy az egyes pontokon bármit meg kellene keresned - másrészt viszont lehet nehezebb is egy multinál, ha például olyan feladat is van benne, hogy valamelyik szakaszt egy adott idö alatt kell megtenned.

Úgy nézem, Budapesten elég kevés Wherigo van, de például itt van egy az Istenhegyen:
www.geocaching.com/geocache/GC4241H_save-the-xmas

arom 2014.05.04. 15:53:52

Alapból multi, de minden állomása egy rejtvény, ezért mondtam, hogy -szerű. Jó amúgy, ha erre jársz, érdemes végigjárni. Bevallom, nekünk nem ment egyvégtében.

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2014.05.07. 17:32:10

@arom: Szívesen megnézem, ha lesz rá idöm. Melyikröl van szó egyébként? Több multi is van a Szigeten.

A magam részéröl még azt néztem ki, hogy a Rákospatak mentén futó Power trail-t kellene megcsinálni.
Az örök kérdés persze az, hogy mire lesz idöm/idönk - a magyarországi látogatások mindig nagy rohanást jelentenek...

arom 2014.05.08. 10:43:28

geocaching.hu/caches.geo?id=3114

Ez az. Én amúgy nem tudok több multiról a szigeten! Mi van még?

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2014.05.08. 12:13:24

@arom: OK, értem már!

A félreértés nyilvánvalóan abból adódik, hogy te a geocaching.HU-t használod, én viszont a geocaching.COM-ot. :-)

arom 2014.05.08. 13:10:51

És aszerint van másik multi a Margitszigeten? Kérek linket, én is használom a com-ot is.

arom 2014.05.09. 00:04:04

Hm, köszi. Ezeket igaziból nem is tudom, hogy lehet-e multinak nevezni egyáltalán, elég minik. A hídláb az meg csak egy részes, nem? Legalábbis egy hídlábat mi már megtaláltunk.

kissdoktor 2014.05.31. 10:49:28

Kedves Oszi!
Régóta olvosom a blogodat..:-) június végén Norbotten megyébe megyek háziorvosi állásinterjúra. Megengeded, hogy mailben kérdezzek tőled pár dolgot?

Köszönettel üdvözöl:

Dr. Kiss Zsolt

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2014.05.31. 12:08:42

@kissdoktor: Ennek örülök.
Annak is, hogy olvasod a blogomat, meg annak is, hogy Svédországba készülsz. :-)

Persze, írjál nyugodtan!
Szívesen válaszolok, ha tudok.

kissdoktor 2014.05.31. 14:17:20

@α Ursae Minoris: Kedves Oszi!
Köszönöm a lehetőséget,írnék is Neked,és kérdeznék is egy-két speciálisat,de bár régi
olvasója vagyok a blognak is,meg az Index-fórumnak is,de az e-mail címednek nem jutottam nyomára.
Ha nem okoz gondot,kérnék szépen egy e-meil címet(vagyj dobj légyszives egy e-mailt...)
Köszönettel Üdvözöl:Zsolt

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2014.05.31. 17:20:16

@kissdoktor:
Akkor fogjuk fel úgy, hogy ez most egyfajta teszt, feladvány, hogy sikerül-e mégiscsak megtalálnod a módját, hogy e-mailt küldjél nekem. :-)

kissdoktor 2014.05.31. 23:19:28

@α Ursae Minoris: Hát most megleptél.Kissé.(Hová tünt a 2001-es Oszi,aki mindenkinek a mailjére is válaszolt?:-) )De mivel amikor nem fogadtak a toborzók Svédországba háziorvost,és csak a Te nagyszerű szereped tartotta bennem a lelket a Svédország-Index-Fórumodon,belemegyek.Miután nem férek hozzá a 2007-es Medical Trubune,Orvosi Hetilap és Magyar Orvos hirdetéseihez,ahol a Stockholmi Addikt.Kl. hirdetésénél a Te mailcímed szerepelt áll.(ennél közelebbire nem emlékszem se a blogban,se a fórumon),akkor kérnék egy segítséget,ha már feladvány.De megkérnélek-ha másért nem,szakmai udvariasságból-,hogy releváns legyen ám az a segítség!Cserébe megígérem,hogy ha tényleg háziorvos leszek Svédországban,nem hívlak fel új psych.-ai gyógyszerek dícséretével,mint háttér főorvost,ügyeletben!:-)

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2014.06.01. 08:38:25

@kissdoktor: Rendben, segítek. :-)

Ne keresd a távolban azt, mi közel van hozzád.
There is no spoon.

kissdoktor 2014.06.01. 19:48:31

Ok.,keresem,közel,száguldozok agyam mátrixában,majdcsak meglesz(Én csak x-generációs vok.,nem y.).
Addig is kérdeznélek,a svéd orvoslásban is protokollok mentén zajlik a gyóygítás,különösen a háziorvoslásban,hasonlóan az angolszászhoz,vagy inkább úgy,mint itthon?
A másik "félelmem",hogy viselik a kollégák a hosszú sötét hideget(Norbotten megye...),van vmi
segítség,technika?

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2014.06.01. 22:17:47

@kissdoktor: Rendben, akkor addig is, amíg rá nem bukkansz a PM-küldés módjára, válaszolok itt kommentek között.

A tapasztalataim persze csak Stockholm megyére és a pszichiátriára vonaltkoznak, de gyanítom, hogy az északi háziorvoslásban is hasonló lehet a helyzet.
A protokoll a menő, komoly energákat fordítanak ezek megírásába, karbantartásába (tudom, mert én is, akaratomon kívül belecseppentem). És eléggé komolyan is veszik.
Te persze orvosként eltérhetsz a protokolltól a saját felelősségedre: de ha a betegnek valami baja esik, akkor ha a protokollokat követted, akkor a klinika felelőssége a dolog, de hanem követted, akkor a te nyakadon marad az ügy.
Illetve eltérhetsz a protokolltól abban az irányban is, hogy több vizsgálatot stb. kérsz, de ha ennek költségvonzata is van, akkor hosszabb távon a gazdasági felelős nem fog szeretni téged.

A hosszú, sötét telekkel szemben valamelyes segítséget jelent, ha elutazol pár hétre Thaiföldre vagy más hasonló helyre. A fizetésedből meg fogod tudni engedni magadnak, és rá fogsz jönni, hogy ez nem luxus, hanem alapvető mentálhigiénés prevenció.
Odahaza pedig szolárium, szauna is segíthet.

Na meg a házipálinka, de azt csak módjával fogyaszd. :-)

kissdoktor 2014.06.01. 23:24:55

Dolgozom a PM küldésen(irigylem a fórumon az egyik kedves kérdező egy óra alatt megtalálta a mailedet!Felháborító!).Köszönöm a kedves választ,megfogadom,illetve viszek nagykátai házipálinkát(módjával),Neked is kijár egy üveg...

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2014.06.02. 18:19:50

@kissdoktor:
Ez az egyik nagy elönye ennek a blogos felületnek, hogy olyan sokmindenre lehet használni...
Akkor hát várom az esetleges további kérdéseidet egy privát üzenetben. :-)

Meg persze várom a nagykátai pálinkát is!

kissdoktor 2014.06.03. 23:05:21

@α Ursae Minoris: Akkor a" jó helyen járok?"PM nem jó helyen landolt,vagy átment a privát üzenet,megtaláltam a megoldást,csak nem volt időd válaszolni? Üdv:Zsolt

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2014.06.04. 10:27:51

@kissdoktor: Pont "jó helyen járok?" szöveggel ugyan nem kaptam töled üzenetet, viszont ma reggel kaptam töled egy leveled, még ha az nem is pont ezeket a szavakat tartalmazza.
Lehet persze, hogy jóval korábban küldted, csak valahol keringett mindezidáig a Mátrix különféle zugaiban.

Mindenestere a kapcsolatfelvétel sikeres volt, már válaszoltam is. :-)
süti beállítások módosítása