Friss topikok

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Címkék

acc (1) ADHD (2) Afganisztán (1) Afrika (5) Ålesund (4) alkohol (2) állatok (2) álmok (35) alvás (1) Anglia (1) Anna (19) Ausztria (1) Ázsia (4) Balaton (1) Battlestar Galactica (9) Bayern München (1) blog (12) bölcsesség (2) bor (1) bosszúság (2) brazília (1) buddhizmus (7) címerek (4) covid-19 (5) családom (5) Csehország (1) csillagok (1) dánia (5) depresszió (16) design (1) DNA (2) Doctor Who (1) dráma (5) drogok (2) Egyesült Királyság (1) egyetem (5) Egyiptom (1) élet (15) erotika (14) eső (3) Eszter (4) Esztergom (3) ételek (10) Etiópia (1) feladvány (3) feminizmus (7) Ferenc pápa (2) festészet (7) fiatalság (1) filmek (27) filozófia (3) Finnország (1) Franciaország (1) futás (1) Gandalf (1) gasztroblog (3) geocaching (35) Gödel (1) görögország (1) gyerekkor (2) Győr (2) haiku (1) halál (26) Harry Potter (1) Harstad (5) Havel (1) hegyek (2) hideg (4) (1) homoszexualitás (6) höri (2) Huddinge (5) Húsvét (1) időjárás (1) imvns (1) India (1) Irán (1) iszlám (5) j-pop (1) Jämtland (2) Japán (2) játék (1) ji csing (1) Jucus (41) Juli (5) k-pop (12) kaland (8) kanada (1) karácsony (1) Katalónia (1) Katniss Everdeen (5) katolicizmus (8) katonaság (1) kémia (1) képek (28) kereszténység (34) kiribati (1) kolostor (4) költészet (16) kommunizmus (1) könyvek (35) Korea (27) közösség (1) kreativitás (2) kvantumfizika (1) lányaim (12) lányok (3) lappok (1) latin (1) Lea (9) Letterboxing (1) Lettország (2) líbia (1) Madagaszkár (1) Magyarország (10) Márai (1) masszázs (1) matematika (6) Mauritius (1) mese (5) Mosjøen (5) mosogatás (1) mrożek (1) munka (50) Munzee (1) nácizmus (2) Németország (3) Norvégia (29) nosztalgia (1) novella (3) nyaralás (3) nyelv (15) Olaszország (1) ördög (3) oroszország (1) Pali (1) Pannonhalma (1) pénz (1) Péter (2) Petra (4) pisi (2) poén (1) Pokémon (2) Polaris (1) politika (7) Pollyanna (1) prostitúció (9) pszichiátria (3) pszichológia (3) pszichoterápia (2) Rammstein (1) Ramon (1) rejtvény (6) remény (1) Roger (7) romantika (9) ruhák (1) sakk (1) sapka (2) sci fi (39) séta (2) Skandikamera (1) Skarpnäck (9) sopron (1) sör (1) Star Wars (2) Stockholm (50) svéd (7) Svédország (27) svenska (5) szabadkőművesség (5) szabadság (1) szegénység (2) szerelem (2) szerencse (1) szerepjáték (1) szeretet (1) szex (17) szimbólumok (2) Szíria (1) szobrászat (2) szorongás (1) tánc (3) tavasz (1) tél (1) térkép (1) Tetovált Lány (2) Thaiföld (8) titok (1) Törökország (2) toscana (1) Trump (1) Ukrajna (1) USA (4) utazás (11) vallás (16) Vége (1) vitorlázás (2) Ylvis (2) zászlók (27) zene (13) zöld foki szigetek (1) zsidóság (7) Címkefelhő

Látogatók

Látogatók - térkép

Történetek és gondolatok Északról és Délről

2021.01.23. 18:49 α Ursae Minoris

Futás

Címkék: futás családom covid-19

Most a covid-19 egyik igen különleges késői szövődményéről fogok írni.

Még május-júniusban estünk át ezen a betegségen, az egész család.
Talán engem viselt meg legjobban, nem csak testlieg, de lelkileg, intellektuálisan is eléggé lenyomott.
Amikor zajlott a betegség, akkor többek között azt sejtettem, hogy nem kap elég oxigént a testem, az agyam, de ezt akkor nem tudtuk kideríteni, mert a mentő nem volt hajlandó kijönni (az abban az időben alkalmazott, kicsit szigorú, bár az adott körülmények között végül is értehető „ha még tud beszélni, akkor nincs szüksége mentőre” elv alapján), otthon meg nem volt oxigénszaturáció-mérőnk. A betegség alatti intellektuális tompaságom szintjét mutatja, hogy eszembe sem jutott, hogy az interneten gond nélkül vehetenék egyet, amit pár napon belül házhoz is szállítanának.

Na, de most nem erről a sötét időszakról akarok beszélni, hanem egy ezt követő, sokkal vidámabb történetről.

Már mindannyian köjöttünk a betegségből, és újra találkozhatott a család.
Lea barátja nagy futó, és ekkor láttam meg rajta egy sportórát, ami többek között oxigénszaturációt is mér.
Azt gondoltam, milyen jól is jött volna egy ilyen a covid alatt, de akkor legalább most így, utólag beszerzek egyet.
Beszereztem.
Ahogy aztán felvettem, elkezdett mindenféle érdekes dolgokat mérni rajtam.
Aztán azt írta ki az óra, hogy a kalibráláshoz menjek ki legalább kétszer futni úgy, hogy  közben rajtam van az óra.

Na, és akkor itt ezen a ponton el kell mondanom egy fontos információt magamról.
Egész életemben, mindaddig egy kifejezetten no-sport vonalat vittem. Nem csak, hogy nem érdekelt semmiféle sport sem elvben, sem gyarkorlatban, de aktívan igyekzetem is magamat távol tartani minden ilyesmitől. Amikor egyszer, sok-sok évvel korábban fogyókúrára adtam a fejem, szemrebbenés nélkül vállaltam a legextrémebb diétát, de testmozgásra nem voltam hajlandó.

Na, szóval most azt mondta az óra, hogy fussak kétszer.
Futottam.
Ennek alapján az óra azt állította, hogy az edzettségi állapotom szerint 5 évvel fiatalabb vagyok a koromnál, vagyis (egy árnyalattal) edzettebb vagyok az átlagnál.
A futásokról meg mindneféle érdekes grafikonokat rajzolt ki, útvonal a GPS szerint, pulzus, sebesség, magasságviszonyok grafikonjai, külön-külön meg egymáshoz viszonyítva is.
Aztán felejánlotta az órához tartozó program, hogy ha akarom, felállít nekem egy több hetes edzéstervet.

El voltam varázsolva.

Tulajdonképpen ugyanaz a vonzerő, mint a geocaching esetében.

A futás önmagában egy cseppet sem érdekelt volna.
De az, hogy lehetnek térképeim, grafikonjaim, napi, heti, hosszútávú céljaim, kipipálható feladatokkal, elemzésekkel, mindez a legmodernebb technikára alapozva – ez az én világom. Plusz még a hiúságomra is rájátszik az óra...

futas_stockholm_1.PNG
Úgyhogy belekezdtem az edzéstervbe.

Azt ígérte, hogy megtanulok lefutni 5 km-t (ez volt a legrövidebb választható táv).
Az órám azt állította, hogy az eddig látottak alapján 30 perc alatt képes lennék lefutni a távot.

Ezen a ponton azt is nehezen tudtam elkézelni, hogy egyáltalán képes leszek valaha 5 kilométert egyben lefutni, a 30 perc pedig teljesen irreálisnak tűnt, de mindegy, belevágtam.

Csináltam hűségesen az edzésprogramot, nem számított, hogy éppen Győrben vagyunk (a töltés remek terep a futásra), vagy Budapesten (tök véletlenül, de éppen belebotlottam a nagyszerű Városmajori futókörbe), vagy Dörgicsén (a parasztbácsi kicsit furán nézett a szőlők között futkározó városi emberre), vagy Stockholmban (mondjuk itt tűntem fel a legkevésbé – eddig is ennyi futó volt itt, csak éppen nekem nem tűnt föl; vagy mindenki a covid hatására kezdett el futni, ha már úgysem lehet semmi mást csinálni?).
Aztán jött az ősz, meg a tél.
Folytattam.
Lett szépen futósapkám, meg futókesztyűm, aztán idővel fejlámpám is (mert a svéd tél nem csak hideg, de főleg – és elsősorban – sötét).
Egyre jobban bírtam a futást, az eredményeim meg szépen lassan egyre jobbak és jobbak lettek. Ebben valószínűleg az is szerepet játszott, hogy közben pár kilót is leadtam, így kevesebb ballasztot kellett cipelnem.

És ezért írom ezt a posztot éppen ma, mert ma reggel – szinte pontosan fél évnyi futkározás után – végül sikerül az öt kilométeres távot kevesebb mint 30 perc alatt megtenni (egész konkréten 28 perc 42 másodperc alatt).

Szóval így.

A következő lépés az lesz, hogy megtanulok horgolni vagy operát énekelni.

 

 

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://noreg.blog.hu/api/trackback/id/tr3616400854

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Enchantée · http://greenshark.blog.hu/ 2021.01.24. 08:51:17

Szívből gratulálok! :)

Én most vettem szobabiciklit, tegnap kezdésnek enyhe fokozaton tekertem rajta egy órát. Napi 30 perc a terv, aztán meglátom, hogy bírom. A cél nem is annyira a súlyvesztés (bár lenne mit bőven), hanem az állóképesség javítása. A futás sosem vonzott, a gyerekkel együtt meg nem tudok, mert ő edzettebb sokkal nálam. :)

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2021.01.24. 09:59:36

@Mormogi Papa: Köszönöm szépen! :-)

@Enchantée: Nálam is az állóképesség/kondíció az egyik cél.
Erre is van egy rafinált funckció az órámon: ha szó szerint éjjel-nappal rajtam van az óra, akkor alvás közben megméri a nyugalmi pulzusomat, ami egyfajta méröszáma az általános kondíciónak. Ez a szám is szépen csökkent az elmúlt félév során, jelenleg 49-nál tart az érték, amivel elégedett vagyok.

A szobabicikli is tök jó ötlet, nálunk Jucus vett egy evezöpadot - kicsit a House of cards hatására. :-)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2021.01.24. 10:19:17

@α Ursae Minoris: az előző bezárkózásnál vettünk egy gyaloglópadot. A gyerekektől meg kaptunk hozzá egy videót amin Csesznek - Cuha patak völgye kirándulás van. A legszebb néznivaló "Pedibus cum jambis" - ahogyan a franciák vicceltek. Nálunk a "kettes lábbusszal jöttem" az egyik változata.

piszt-ráng 2021.01.24. 21:54:01

Nem is tudom,a horgoláshoz vagy az énekléshez milyen KÜTYŰ kellene. Szerintem maradj a futásnál !! JÓ EGÉSZSÉGET !!

Enchantée · http://greenshark.blog.hu/ 2021.01.25. 18:26:01

@α Ursae Minoris: Okosórám nincsen, és szerintem éjszaka zavarna is. Te hogy szoktad meg alvás közben? Csak fürdéshez veszed le?

@Mormogi Papa: Mennyi idő alatt gyalogoljátok be a völgyet? :)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2021.01.25. 19:03:18

@Enchantée: kényelmesen, unokákkal és alacsony vízállás mellett Vinye - Porva-Csesznek között 3/4 órára saccolom, de sose mértem

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2021.01.26. 14:52:41

@piszt-ráng: Biztos azokhoz is van valamiféle app... :-)
De rendben, maradok inkább a futásnak, szerintem vannak még itt távlatok elöttem.

@Enchantée: Pontosan, csk fürdéshez veszem le. Elvileg ahhoz sem kellene, csak kényelemböl teszek így, az óra ugyanis annyira vízálló, hogy elvileg az úszást ugyanígy lehetne vele mérni, mint a futást...

@Mormogi Papa: Jópfa lehet ez a karantén- és (idöjárás-) barát séta... Hozzá mondjuk még mehetne egy kis komolyzene a háttérben, a tökéletes élmény kedvéért.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2021.01.26. 17:17:51

@α Ursae Minoris: nekünk megteszi a madárdal meg az unokák hangja

Csodabogár 2021.03.19. 19:25:50

Nagy kalaplengetés részemről. Azt hiszem nincs az az óra, ami engem ilyen dolgokra rá tudna venni. Egyszer vettem egy lépésszámlálót, mert aktuálisan le akartam adni 2 kilót. Aztán mindig otthon felejtettem, mikor sétálni mentem, így valami mástól ment le a két kiló. Persze soha életemben nem sportoltam, de 82 évesen rájöttem, hogy dolgoztatni kellene az izmaimat. Azóta heti 1 órát tornázom, nagyon komolyan gyógytornász utasításait követve.
Elárulom neked, hogy a svédek mindig sokat futottak, főleg az erdőben. Télen sível, különben csak úgy. Barátnőm lakott egy erdei út kezdeténél, sokszor néztük a mocsok novemberi időben, hogy a svédek milyen lelkesen futkosnak befele az erdőbe.

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2021.04.03. 11:01:41

@Mormogi Papa: @Enchantée: @piszt-ráng: @Csodabogár:

Áldott, boldog Húsvétot kívánok mindnyájatoknak, kedves blog-társaim!
Kívánok nektek ezen felül szép tavaszt, tartós jó egészséget és általános boldogságot is!

Enchantée · http://greenshark.blog.hu/ 2021.04.03. 17:02:02

Drága @α Ursae Minoris: kívánok én is Neked és szeretteidnek csodaszép ünnepet, és az élet minden szépségét! <3
süti beállítások módosítása