Friss topikok

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Címkék

acc (1) ADHD (2) Afganisztán (1) Afrika (5) Ålesund (4) alkohol (2) állatok (2) álmok (35) alvás (1) Anglia (1) Anna (19) Ausztria (1) Ázsia (4) Balaton (1) Battlestar Galactica (9) Bayern München (1) blog (12) bölcsesség (2) bor (1) bosszúság (2) brazília (1) buddhizmus (7) címerek (4) covid-19 (5) családom (5) Csehország (1) csillagok (1) dánia (5) depresszió (16) design (1) DNA (2) Doctor Who (1) dráma (5) drogok (2) Egyesült Királyság (1) egyetem (5) Egyiptom (1) élet (15) erotika (14) eső (3) Eszter (4) Esztergom (3) ételek (10) Etiópia (1) feladvány (3) feminizmus (7) Ferenc pápa (2) festészet (7) fiatalság (1) filmek (27) filozófia (3) Finnország (1) Franciaország (1) futás (1) Gandalf (1) gasztroblog (3) geocaching (35) Gödel (1) görögország (1) gyerekkor (2) Győr (2) haiku (1) halál (26) Harry Potter (1) Harstad (5) Havel (1) hegyek (2) hideg (4) (1) homoszexualitás (6) höri (2) Huddinge (5) Húsvét (1) időjárás (1) imvns (1) India (1) Irán (1) iszlám (5) j-pop (1) Jämtland (2) Japán (2) játék (1) ji csing (1) Jucus (41) Juli (5) k-pop (12) kaland (8) kanada (1) karácsony (1) Katalónia (1) Katniss Everdeen (5) katolicizmus (8) katonaság (1) kémia (1) képek (28) kereszténység (34) kiribati (1) kolostor (4) költészet (16) kommunizmus (1) könyvek (35) Korea (27) közösség (1) kreativitás (2) kvantumfizika (1) lányaim (12) lányok (3) lappok (1) latin (1) Lea (9) Letterboxing (1) Lettország (2) líbia (1) Madagaszkár (1) Magyarország (10) Márai (1) masszázs (1) matematika (6) Mauritius (1) mese (5) Mosjøen (5) mosogatás (1) mrożek (1) munka (50) Munzee (1) nácizmus (2) Németország (3) Norvégia (29) nosztalgia (1) novella (3) nyaralás (3) nyelv (15) Olaszország (1) ördög (3) oroszország (1) Pali (1) Pannonhalma (1) pénz (1) Péter (2) Petra (4) pisi (2) poén (1) Pokémon (2) Polaris (1) politika (7) Pollyanna (1) prostitúció (9) pszichiátria (3) pszichológia (3) pszichoterápia (2) Rammstein (1) Ramon (1) rejtvény (6) remény (1) Roger (7) romantika (9) ruhák (1) sakk (1) sapka (2) sci fi (39) séta (2) Skandikamera (1) Skarpnäck (9) sopron (1) sör (1) Star Wars (2) Stockholm (50) svéd (7) Svédország (27) svenska (5) szabadkőművesség (5) szabadság (1) szegénység (2) szerelem (2) szerencse (1) szerepjáték (1) szeretet (1) szex (17) szimbólumok (2) Szíria (1) szobrászat (2) szorongás (1) tánc (3) tavasz (1) tél (1) térkép (1) Tetovált Lány (2) Thaiföld (8) titok (1) Törökország (2) toscana (1) Trump (1) Ukrajna (1) USA (4) utazás (11) vallás (16) Vége (1) vitorlázás (2) Ylvis (2) zászlók (27) zene (13) zöld foki szigetek (1) zsidóság (7) Címkefelhő

Látogatók

Látogatók - térkép

Történetek és gondolatok Északról és Délről

2012.05.02. 16:21 α Ursae Minoris

Amikor gyenge vagyok, akkor vagyok erős

Címkék: munka depresszió pszichiátria

 

Az elmúlt héten nem dolgoztam.

Ez úgy történt, hogy elkapott egy afféle pszichés állapot, aminek megfelelőjét gyerekeknél (tévesen) iskolaundoritisznek is szokták nevezni.
Azért mondom, hogy téves ez a szóalkotás, mert az -itisz végződésű forma arra utal, mintha egy „iskolaundor” nevű szerv gyulladásos megbetegedéséről lenne szó. Ha már, akkor az „iskolaundorózis” lenne a helyes alak, de még jobb lenne a „szkolionofóbia”, bár ez már feltételez valamelyes klasszikus műveltséget.
 
Akárhogy is, múlt hétfőn úgy tapasztaltam, hogy magas a vérnyomásom, fáj a fejem, deprimált vagyok, és egyszerűen nem bírok tovább dolgozni, és nagy merészen úgy döntöttem, hogy akutan kiveszek egy hét szabadságot (az ügyeletekért járó szabadnapokat jó ideje spórolgatom, úgyhogy bőven volt rá keret).
 
Ezt az időt, ezt a szabad hetet idehaza igyekeztem minél hasznosabban eltölteni.
 
Először is egyáltalán nem foglalkoztam a munkával.
Aztán minden nap tettem egy sétát a környéken vagy valahol távolabb (mint azt a korábbi posztomban is megemlítettem).
 
Érdekes eset volt, amikor az egyik séta során egy rokonszenves idősebb úr szóba elegyedett velem az erdőben.
Viszonylag hamar arra terelte a szót, hogy az ördög személyes létező-e vagy sem.
Nem tudom, miért volt ez olyan fontos kérdés a számára, de nemigen lehetett eltéríteni a témától.
Hogy izgalmasabbá tegyem a beszélgetést, természetesen rögvest azt a pozíciót foglaltam el, hogy a gonosz mindnyájunkban jelen van, mint a saját pszichénk része, és bizonyos élethelyzetekben vagy bizonyos döntéseknek megfelelően előtör.
Az volt a vicces, hogy a bácsi által idézett bibliai hivatkozásokat én is ismertem, érdemben tudtam rájuk reagálni, sőt újabb szentírási helyekkel tudtam válaszolni – nem ehhez volt szokva (itt Svédországban már nem nagyon dívik ez a kereszténység-dolog), meg is kérdezte, hogy pap vagyok-e. Ez jól esett. Arra a kérdésére viszont már nem válaszoltam, hogy akkor honnan ismerem ilyen jól a Bibliát – hadd hordozzon ez a találkozás egy kis fejtörést az ő számára is.
 
Ismét nekiálltam aktívabban geocachingelni, meg is találtam pár ládát.
 
Elhívtam pár különösen kedves ismerősömet sétálni és/vagy beszélgetni.
 
Bejelentkeztem (saját) pszichoterápiába. Ennek már valószínűleg évekkel ezelőtt itt lett volna az ideje, de most végre rá is szántam magamat. Az első alkalmon túl vagyok.
 
Volt egy kellemes grillezés egy csomó itteni magyarral.
 
A sok szabadtéri mászkálásnak köszönhetően egy kicsit meg is fáztam (sajnos, nem vagyok igazán hozzászokva az ilyesmihez), viszont még ezzel együtt is azt kell mondanom, hogy már valamivel jobban vagyok.
 
Ma visszamentem a rendelőbe (bár úgy érzem, még egy további hetet simán el tudnék tölteni ugyanígy otthon).
Remélem, most már minden rendben lesz...
 

29 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://noreg.blog.hu/api/trackback/id/tr664484610

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

piszt-ráng 2012.05.02. 23:23:45

Pihenj sokat.Természet járás az remek.

vén betyár 2012.05.03. 07:07:06

Lehetséges, hogy személyesen magával az ördöggel találkoztál...
Javulást!

Érdekes gondolatok:

www.kifinet.hu/tanacsado/depresszio/12depresszio.html

vén betyár 2012.05.03. 07:49:39

A hatvanas évek vége felé láttam a Filmmúzeumban Az éjszaka Margitját.
Utána a Duna-parton sétálgatva /éjszaka!/ találkoztam egy idősebb úrral.Törve beszélte a magyart, az egyik lábára sántitott, nagyon elegáns volt és feldobott, vidám - sétálgattunk, beszélgettünk.
Sokáig meggyőződésem volt, hogy magával az ördöggel találkoztam...

A sikeres TV sorozat után könyvben is megjelent:
www.eotvoskiado.hu/tankonyvek-szakkonyvek/7761-a-belenk-egetett-mult-elengedes-megbocsatas-ujrakezdes

90.o.:

"Ahogyan Paul Watzlawick általam gyakran idézett mondása tartja: veled sincs minden rendben, velem sincsen minden rendben, és ez igy van rendben!
A lényeg, hogy próbáljunk meg kikapaszkodni abból, ami visszahúz, és önmagunkat emberi minőségben följebb hozni!" - mondja, irja Prof. Dr. Bagdy Emőke.

port.hu/mesterkurzus/pls/fi/films.film_page?i_perf_id=13076188&i_topic_id=1

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2012.05.03. 08:48:26

@vén betyár: Bizonyos LeSage nevű úr írt egy regényt a Sánta Ördög-ről :-P
Le diable boiteux címmel. A történet szerint a címszereplő magával visz egy fiatal diákot (ha jól emlékszem), és megmutatja neki Párizs életét úgy, hogy (a háztetőket felemelvén) belesnek mindenféle emberek otthonába :-)))

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2012.05.03. 08:57:55

@piszt-ráng: Köszönöm, igyekszem. :-)

@vén betyár: @Mormogi Papa: Ez eszembe sem jutott, hogy esetleg magával az ördöggel találkoztam, de most hogy mondjátok...

Ha meg már az irodalmi párhuzamról beszélünk, akkor persze nem feledkezhetünk meg a Mester és Margaritá-ról sem.
Mellesleg nagyon-nagyon régen olvastam, és emlékszem, hogy nem sokat fogtam föl belöle. Lehet, hogy itt lenne az ideje újra elövenni...

vén betyár 2012.05.03. 09:56:30

"... az idegen egyik lábára sem sántitott s termetére nézve sem volt sem törpe, sem óriás, hanem egyszerűen magas.Finom szürke öltönyt viselt, s a lábán ugyanolyan szinű külföldi cipőt.Szürke sapkáját hetykén félrevágta, hóna alatt nád sétapálca, melynek fekete fogantyúja pudlifejet formáz.Negyven-egynéhány évesnek látszik.Szája kissé ferde.Arca simára borotvált.Haja barna.Jobb szeme fekete, a bal -hogy, hogy nem - zöld.Szemöldöke fekete, de az egyik magasabbra húzódott, mint a másik.
Egy szó, mint száz: külföldi."

vén betyár 2012.05.03. 10:02:11

@Mormogi Papa:

Asmódi újfent sóhajtott.
– Először is, ha megengeded, tegezlek. Különben egyáltalán nem érdekel, hogy megengeded-e, vagy sem. Két és fél milliárd évvel idősebb vagyok, és ez feljogosít rá. Na szóval: nevem Asmódi, pontos pokolbéli besorolásomnak utánanézhetsz némely ókori szerzőnél, mondjuk Agrippánál, esetleg a Salamon Kulcsában. Bizonyos erősen véletlenszerű események hatására megjelenek azoknak, akik, még ha öntudatlanul is, de megidéznek.
– Ja – mondta az Író értelmesen. – Le Sage… A Sánta Ördög.
– Ja – mondta ingerülten Asmódi.– Ja, ja. Roppantul örülnék, ha nem céloznál testi fogyatékosságomra. Egy íróembernek különben is, még a szokásosnál is érzékenyebbnek kellene lennie, vagy mi a túró. Elnézést, elnézést! Ha ingerült vagyok, mindig átmegyek szlengbe.

www.szmit.sk/modules.php?name=News&file=article&sid=133

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2012.05.03. 12:03:50

@vén betyár:
"A pénz különben sem boldogít. Ezt biztosan tudod.
– Persze – helyeselt a Sánta Ördög. – Boldogítani éppen nem boldogít. De rendkívül kényelmessé teheti az életet".

:-)))

Enchantée · http://greenshark.blog.hu/ 2012.05.03. 12:21:01

@α Ursae Minoris: A pihenésből sosem elég! :)

M&M gimiben kifogott rajtam, nem értettem az egészből semmit, csak zagyvaságnak tűnt. Főiskolán eredetiben már azon boszorkánykodtam, bárcsak azt a tételt húznám irodalomból. Bejött! ;)
Nálam a Faust olyan, hogy 1-2 évente újra kell olvasnom, mindig tud újat mutatni az aktuális életérzésemhez...

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2012.05.03. 12:58:04

@vén betyár: Köszönöm a forrásokat !
Egyben két dologra kellett rájönnöm: először arra, hogy hiába keresem a polcon a könyvet, ami emlékezetem szerint megvolt :-(
Másrészt arra, hogy - bár olvastam, de - nem jól emlékeztem. A város ugyan világosan és egyértelműen Párizs (és szinte nem is lehet más :-P), de ezt LeSage ugye mégsem írhatta le… Ahogy Montesquieu "Perzsa levelek"-je - Lettres persanes (1721) - se egy perzsa herceg írása :-)))
És persze, hogy a franciákól szól :-)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2012.05.03. 13:01:49

@Enchantée: Ha bejön, az jó :-)

Ámbár mindig eszembe jut a mondás…

"- Én ezt kérem nem értem. Ha kártyát vetek, mindig szőke jön ki; ha meg ágyat vetek, mindig barna jön be."

(Szerintem ez kész szerencse :-P)

barbieds (törölt) 2012.05.03. 13:35:43

Örülök, hogy sikerült regenerálódnod kicsit! :)
Mindig nagyon érdekelt, hogy azok az emberek, akik mások lelkét gyógyítják, hogy tudnak megbirkózni azzal a sok szenvedéssel, amivel találkoznak. Te például ezért (is) mész terápiába? (Már persze, ha nem számít a kérdés vájkálásnak.) És milyen az, amikor akasztják a hóhért? ;)

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2012.05.03. 16:44:05

@Enchantée: Érdekes, én még egyetlen egyszer sem bírtam elolvasni a Faustot. :-(
Lehet, hogy újra meg kellene próbálnom...

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2012.05.03. 16:45:01

@barbieds: Nyugodtan vájkálj csak, nem zavar. :-)

Igen, részben ezért is.
Nem akarok persze mindent a munkára kenni, de ahogy mondod, nyilván megterhelő ennyi szenvedéssel találkozni; másrészt pedig ezek az emberek (teljesen érthető módon) részben énrám zúdítják a pozitív és negatív indulataikat is, ami azért szintén megerőltető.
Úgyhogy már csak ezért is kellene/kellett volva valamiféle szupervízió.

De az esetemben talán ennél többről, másról is szó van.

Egyfelől a ”hóhér akarsztásával” nincs nagy gond. Nyilván a számomra egyáltalán nem kínos vagy szégyellnivaló, hogy elmenjek pszichoterápiába.
Ami inkább a gond, hogy rögtön én akarok a magam terapeutája is lenni, aztán amikor mondok valamit, már rögtön folytatnám, hogy ennek milyen gyerekkori elfojtások lehetnek a hátterében...
De majd igyekszem visszafogni magam, és odafigyelni arra, amit a terapeutám mond.

Enchantée · http://greenshark.blog.hu/ 2012.05.03. 20:25:33

@α Ursae Minoris: Bevallom, én a Szigeti veszedelmet és a Sorstalanságot nem bírtam legyűrni... :(
Még a Háború és béke is izgalmasabb volt. ;)

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2012.05.03. 21:06:34

@Enchantée: A Sorstalanságot olvastam, még azt is mondanám, hogy tetszett, bár azt azért nem értettem, hogy ezen mi ér Nobel-díjat.

Gimnazista koromban meg a "Godot-ra várva" kifejezetten a kedvencem volt, míg mások azt nem bírták végigolvasni.

Mondjuk szerintem ez egy komoly probléma az irodalomoktatással, hogy olyankor olvastatnak efféle könyveket szegény gyerekkel, amikor még nem tudja azokat élvezni, aztán így csak megutáltatják az emberrel az irodalmat.

Lady.Bird 2012.05.03. 22:19:05

@α Ursae Minoris: Furcsa ez, én utoljára nagyobb mennyiséget gimnazista koromban olvastam. Időm is volt rá, türelmem is volt hozzá, nem is érintettek érzelmileg a könyvek.

Egyetem alatt az orvostanhallgató rendesen betűundort szerez, nemhogy komolyabb könyvet olvasson, de azért beesett egy-egy darab. Mostanában pedig külön terveznem kell, hogy elolvassak valami rendesebb darabot, mert ha jó, akkor nem bírom letenni, ha nem jó, nem bírom újra felvenni...

És nem szeretem, ha érzelmileg felkavar... (hülye vagyok, tudom, ezek ezért vannak, de filmet sem szeretek nézni, csak limonádét...)

Lady.Bird 2012.05.03. 22:27:40

Egyébként érdekes ez a "munkaundoritisz". Nálunk még két és fél hét az iskola. A hallgatók egy része ilyenkor kezd "aktivizálódni". Én meg ilyenkorra kezdem el nagyon megunni az oktatást...

Enchantée · http://greenshark.blog.hu/ 2012.05.04. 07:56:35

@α Ursae Minoris: Igen, egész kicsi korban már nem a korosztályukhoz mért olvasmányokkal tömik a gyerekeket, akik semmit nem értenek az egészből sem értelmileg, sem érzelmileg nem áll közel hozzájuk sok kötelező olvasmány.
@Lady.Bird: Én meg pont azt keresem, hogy érzelmileg kavarjon fel a könyv is, gondolkodtasson el. Persze hangulatfüggő, éppen milyen "felforgatásra" vágyom. :)

barbieds (törölt) 2012.05.04. 09:04:43

@α Ursae Minoris: Tényleg mindennek a hátterében gyerekkori elfojtások vannak? Azt gondoltam, ez olyan amerikai filmes shrinkes közhely. De amúgy pont ezt sejtettem, hogy tudod a szakmai fogásokat, így kiszámítható, mit fog reagálni, mondani a kolléga, nem?

Irodalmi vonal: én a nagy francia klasszikusokat voltam képtelen mindig elolvasni, kivéve Maupassant-t. És az irodalomoktatás valóban olyan, hogy csak az olvasás megutáltatására jó. Sajnos.

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2012.05.04. 11:47:21

@Lady.Bird: @Enchantée: Én is azt szeretem, ha egy könyv felkavar (fura módon az eddigi legfelkavaróbb könyv számomra Vladimír Páral: Vihar a lombikban c.könyve volt, attól legalább egy hétig teljesen magam alatt voltam), de legalábbis elgodolkodtat, foglalkoztat.

@barbieds: Nem, természetesen nem feltétlenül, de mivel hozzám ez az analitikus vonal áll legközelebb, így kézenfekvö ez a gondolatmenet.
Végül is nem teljesen kiszámítható, hiszen ugyanarra a dologra nem csak egyféleképpen lehet reagálni, másrészt meg a terapeuta "kívülröl" észrevehet rajtam olyan reakciókat, változást a mimikában, efféle, amit én magam nem veszek észre.
Francia klasszikusok: Például Sartre-ral én sem bírtam. Viszont a "Közöny" szintén az egyik olyan könyv, ami erösen felkavart.
Aztán még kedveltem Boris Vian pár könyvét (nem mindet) - bár nem tudom, öt mennyiben lehet klasszikusnak nevezni. :-)
Az Übü király sem rossz, örök aktuális színdarab...

barbieds (törölt) 2012.05.04. 12:50:09

@α Ursae Minoris: És például bírsz tényleg őszinte lenni? Úgy értem, te tudod, miből milyen következtetéseket lehet levonni, mit miért kérdeznek tőled, így aztán esélyes, hogy akár tudat alatt tereled a beszélgetést. Nem akarok kötözködni, tényleg érdekel a dolog. :)

Én egyébként szégyenletesen hanyagolom a francia irodalmat, pedig lehet, hogy bírnám. Időről-időre érdemes újra megpróbálkozni dolgokkal, mert változik az ember, és értek már meglepetések. Viszont én gyakorlatilag csak kortárs műveket olvasok, és nem is ismerek mostani francia szerzőket. :o

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2012.05.04. 13:57:43

Akkor egy kortárs: Agnès Desarthe. Sz.: 1966.
Magyarul 1999-ben jelent meg "Egy titok, ami nem számít" című könyve.
(Un secret sans importance)
www.imdb.com/name/nm0220906/
www.agnesdesarthe.com/bio.htm
fr.wikipedia.org/wiki/Agn%C3%A8s_Desarthe
Tudom, önző módon én is azért vettem meg a könyvet, mert már régebben találkoztunk. A férjével (akkori barátjával :-) dolgoztam együtt egy filmben - hónapokig.
Bár azt a mozitt itt sem említik :-P
www.imdb.fr/name/nm0220907/
Ez volt az:
www.imdb.fr/title/tt0092070/fullcredits
Ha valaha valaki megkérdi: Melyik filmben játszott együtt Kulka János és Johnny Hallyday...
hát ez volt az :-)))
De benne volt Karen Allen és Jürgen Prochnow is.

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2012.05.05. 18:25:24

@barbieds: Szerintem tudok, az öszinteséggel egyébként sem szokott gondom lenni, itt meg világos, hogy másnak nincs is értelme.

Hogy tudat alatt merre terelem a beszélgetést, annak viszont per definitionem nem lehetek tudatában... :-)

barbieds (törölt) 2012.05.05. 20:55:01

@α Ursae Minoris: Ja, világos, de attól még terelhetsz.
Én amúgy ezt nem is őszintétlenségnek nevezném, hanem szépítésnek. Én szoktam vele élni. :D

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2012.05.05. 21:52:07

@barbieds: Nem, szerintem ezen túl tudok lépni.
Persze lehet, hogy ez is önbecsapás. :-)

skandikamera · http://skandikamera.blog.hu 2012.05.08. 11:35:47

Száz évvel ezelőtt még 3 trillió 665 billió 366 millió kisördög próbálta kísértésbe vinni Stockholm lakóit. Lét(ezés)üket a Német templom kilencvenhat méteres, rézborítású toronyának a csipkéin fennakadt, és kővé meredt ördögfiókák bizonyítják. Úgy kellett nekik, ha közel repültek Isten házához. (A Német templomot sokáig ördögtemplomnak is nevezték.)

Az ördög létezésében egyre kevesebben hittek, ezért 1913-ban hivatalosan halottnak nyilvánították Svédországban.

Nem az ördöggel találkoztál.

:-))

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2012.05.08. 12:32:51

@skandikamera: 1913-ban ? Pont akkor ???
Nem revideálták a nézeteiket pár év múltán?

Amúgy ez is mutatja: praktikus gondolkodásmódú népről van szó. akit holttá nyilvánítanak, annak azt megelőzően élnie kellett ugye. Az eljárás meg nem lehet visszamenőleges :-P Szóval a kétkedőknek is megfeleltek :-)))
süti beállítások módosítása