Friss topikok

  • Mormogi Papa: @α Ursae Minoris: Költői szabadság, fel- és letevés - de ki tudja? Szarva közt a tőgyét vagy fején... (2024.10.20. 15:22) Hamlet
  • Hobbiszakács: Széles vigyorral olvasom az emlékbeszéded a "varázspálca" fölött. :-) (2024.02.06. 07:49) Harry Potter búcsúztatja a varázspálcáját
  • Inta omri: Motoros vagyok. Sok a műszaki félre fordítás benne, de Bartos fordítása itt is nagyon jó. (2024.01.16. 16:31) A zen meg a motorkerékpár-ápolás művészete
  • Inta omri: Ilyen üvegfal a Pirsignél van a Zen meg a motorkerékpár ápolás művészetében. Szerintem onnan jött ... (2024.01.16. 16:30) Újabb álmok
  • Inta omri: Brutál egy kaja lehetett (2024.01.16. 16:30) Mετανοια

Naptár

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

acc (1) ADHD (2) Afganisztán (1) Afrika (5) Ålesund (4) alkohol (2) állatok (2) álmok (35) alvás (1) Anglia (1) Anna (19) Ausztria (1) Ázsia (4) Balaton (1) Battlestar Galactica (9) Bayern München (1) blog (12) bölcsesség (2) bor (1) bosszúság (2) brazília (1) buddhizmus (7) címerek (4) covid-19 (5) családom (5) Csehország (1) csillagok (1) dánia (6) depresszió (16) design (1) DNA (2) Doctor Who (1) dráma (6) drogok (2) Egyesült Királyság (1) egyetem (5) Egyiptom (1) élet (15) erotika (14) eső (3) Eszter (4) Esztergom (3) ételek (10) Etiópia (1) feladvány (3) feminizmus (7) Ferenc pápa (2) festészet (7) fiatalság (1) filmek (27) filozófia (3) Finnország (1) Franciaország (1) futás (1) Gandalf (1) gasztroblog (3) geocaching (35) Gödel (1) görögország (1) gyerekkor (2) Győr (2) haiku (1) halál (26) Harry Potter (1) Harstad (5) Havel (1) hegyek (2) hideg (4) (1) homoszexualitás (6) höri (2) Huddinge (5) Húsvét (1) időjárás (1) imvns (1) India (1) Irán (1) iszlám (5) j-pop (1) Jämtland (2) Japán (2) játék (1) ji csing (1) Jucus (41) Juli (5) k-pop (12) kaland (8) kanada (1) karácsony (1) Katalónia (1) Katniss Everdeen (5) katolicizmus (8) katonaság (1) kémia (1) képek (28) kereszténység (34) kiribati (1) kolostor (4) költészet (16) kommunizmus (1) könyvek (35) Korea (27) közösség (1) kreativitás (2) kvantumfizika (1) lányaim (12) lányok (3) lappok (1) latin (1) Lea (9) Letterboxing (1) Lettország (2) líbia (1) Madagaszkár (1) Magyarország (10) Márai (1) masszázs (1) matematika (6) Mauritius (1) mese (5) Mosjøen (5) mosogatás (1) mrożek (1) munka (50) Munzee (1) nácizmus (2) Németország (3) Norvégia (29) nosztalgia (1) novella (3) nyaralás (3) nyelv (15) Olaszország (1) ördög (3) oroszország (1) Pali (1) Pannonhalma (1) pénz (1) Péter (2) Petra (4) pisi (2) poén (1) Pokémon (2) Polaris (1) politika (7) Pollyanna (1) prostitúció (9) pszichiátria (3) pszichológia (3) pszichoterápia (2) Rammstein (1) Ramon (1) rejtvény (6) remény (1) Roger (7) romantika (9) ruhák (1) sakk (1) sapka (2) sci fi (39) séta (2) Skandikamera (1) Skarpnäck (9) sopron (1) sör (1) Star Wars (2) Stockholm (50) svéd (7) Svédország (27) svenska (5) szabadkőművesség (5) szabadság (1) szegénység (2) szerelem (2) szerencse (1) szerepjáték (1) szeretet (1) szex (17) szimbólumok (2) Szíria (1) szobrászat (2) szorongás (1) tánc (3) tavasz (1) tél (1) térkép (1) Tetovált Lány (2) Thaiföld (8) titok (1) Törökország (2) toscana (1) Trump (1) Ukrajna (1) USA (4) utazás (11) vallás (16) Vége (1) vitorlázás (2) Ylvis (2) zászlók (27) zene (13) zöld foki szigetek (1) zsidóság (7) Címkefelhő

Látogatók

Látogatók - térkép

Történetek és gondolatok Északról és Délről

2012.06.11. 08:00 α Ursae Minoris

Ajtónk 2. – Mezúza

Címkék: költészet kereszténység zsidóság

Az írásaimból mostanra már kiderülhetett a zsidó vallás és a héber nyelv iránti rokonszenvem.
Ebből a szempontból is fontos időszak volt az életemben, amikor egy kifejezetten filoszemita kolostorban éltem, de igazából ez az érdeklődés jóval régebbi nálam, már gimnazista koromban is megvolt.
 
Azt pedig ma is teljesen komolyan gondolom, hogy a kereszténység tulajdonképpen a zsidó vallás egyik ága (lásd még a nemes olajfába oltott új ág, meg ilyenek), így aztán nekünk, keresztényeknek lehet (és talán kell is) tanulnunk az idősebb testvéreinktől. Főleg, ha arra gondolunk, hogy maga Jézus is tartotta ezeket a törvényeket, szokásokat (jó, nyilván nem éppen abban a formában, ahogy ma ismerjük őket, hiszen azért a zsidó vallás is változott az elmúlt kétezer év során).
 
mezuza20.JPG
 
Valami ilyen meggondolásból helyeztem el a mezúzát az ajtónkra.
 
Arról, hogy mi is ez:
 
A „Halld, Izrael...” vagy héberül Smá Jiszráél (5Móz 6,4-9) Jézus szerint is a legfőbb parancsot foglalja magában (lásd erről: Márk 12,29-30).
 
Így hangzik a kérdéses szöveg (egy része): 
Halld Izráel: az Úr, a mi Istenünk, egy Úr! Szeressed azért az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes erődből.  És ez ígék, a melyeket e mai napon parancsolok néked, legyenek a te szívedben. És gyakoroljad ezekben a te fiaidat, és szólj ezekről, mikor a te házadban ülsz, vagy mikor úton jársz, és mikor lefekszel, és mikor felkelsz. És kössed azokat a te kezedre jegyül, és legyenek homlokkötőül a te szemeid között. És írd fel azokat a te házadnak ajtófeleire, és a te kapuidra.
Ebből a zsidó hagyomány teljesen szó szerint (is) értelmezi az „írd fel azokat a te házadnak ajtófeleire” és a „(...) kezedre jegyül, és legyenek homlokkötőül a te szemeid között” részeket: A Smá Jiszráél szövegét tartalmazó kis tekercset szögeznek fel a az ajtófélfára (ez a mezúza) illetve egy bőrtokban is egy hasonlót szíjaznak fel a karukra és a homlokukra imádkozáskor (ez a tefillin).
 
 
A mi ajtónkon lévő mezúza fröccsöntött műanyag tokja önmagában nem képez komolyabb esztétikai értéket – a tartalma viszont igazi, kézzel írott, teljesen kóser tekercs, még Baruch Oberlander rabbitól vettem annak idején (jó régen). Akkoriban ugyanis rendszeresen jártam hozzá Talmud Tórára (=hittan), legalább is addig, amíg ki nem derült, hogy keresztény vagyok, mert azt követően finoman és áttételesen megüzente, hogy nem vagyok szívesen látott résztvevő az órákon. :-(
 
Ehhez a témához kapcsolódik még egyik kedvenc költőm igen különleges verse is:
 
József Attila: Smá Jiszróel
 
Szegénység szennylepleiben
én nyughatatlanul bolyongtam
sírt, mint a gyermek, a szivem,
víg nép közt egyedül borongtam.
Hol az ágy, melyben megpihen
e fáradt lélek? – Kiáltottam:
 Smá Jiszróel!
 
És leste szolga a szavam,
selyempárnán, hűséges nővel
számláltam marhám, aranyam,
gyarapodtam ésszel, erővel
s amikor adtam, boldogan
mondtam magamban s emelt fővel:
 Smá Jiszróel!
 
És most is akármi jöhet,
dicsőség, sok pénz, nagy betegség;
akárki vethet rám követ
és bár halálos ágyam vessék,
a véghetetlen szeretet
szavát kiáltom, bármi essék:
 Smá Jiszróel!
 

  

16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://noreg.blog.hu/api/trackback/id/tr124574163

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

barbieds (törölt) 2012.06.11. 09:08:51

Hát igen, ha nem vagy a kiválasztott nép tagja, akkor nincs mit tenni...

(Amúgy a mezüze akkor is "hat", ha nem vagy zsidó?)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2012.06.11. 14:15:50

Nem állhatom meg: a szófacsarás ördöge itt lakozik :-P

Ez akkor inkább "misuse" :-)))

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2012.06.11. 18:10:04

Oj, úgy tűnk, magyarázkodnom kell.
Erre persze számíthattam volna...

@barbieds: Hát igen, azzal nemigen van mit tenni, hogy hova születik az ember.
Kérdezgettem, de – legalábbis addig, ameddig a családi emlékezet terjed – nincs zsidó az őseim között.
Nem gondolom, hogy a mezüze olyan értelemben „hatna”, hogy mondjuk szerencsét hoz, elűzi a bajt vagy efféle.
Szerintem az a szerepe, hogy Istent juttassa eszembe, amikor elmegyek otthonról, meg amikor hazatérek. Ezt a szerepet meg betölti, függetlenül attól, hogy zsidó vagyok-e vagy sem.

@Mormogi Papa: A szófacsarást értékelem, de nem, nem gondolom, hogy ez „misuse” lenne. :-)

barbieds (törölt) 2012.06.11. 18:26:34

@α Ursae Minoris: Most nem leszek nagyon píszí, de én azért bírom ám utálni a képmutató kettős mércét. Te nem?

Lady.Bird 2012.06.11. 18:36:48

Valahol azt olvastam (sajnos már nem tudom, hol), hogy a szétszóratás után (mikor is volt? 70 körül kezdődött?) az eredetileg (genetikailag) zsidók nem vándoroltak el túl messzire és nem voltak túl sokan. Azok, akik zsidóknak mondták/mondják magukat, azoknak a jó része "térítéssel" lett zsidó, azaz "betért" a hitbe, pl. a kazárok is. Szóval a "mai zsidók" nagy része nem leszármazás alapján zsidó. Ez engem nagyon megdöbbentett, hogy akkor hogyan is van ez a választott nép, meg Ábrahám magva? (mondjuk Jézus családfája sem egy matyóhímzés, pl. Ruth, aki nem volt zsidó, meg Támár, aki elcsábította az apósát)

(ui: a családi legendárium szerint a dédnagyapám akár lehetett is zsidó, ugyanis dédnagyanyám sem árulta el a családnak, ki volt a nagyanyám apja, lehetett annak a zsidó családnak a fia, akiknél szolgált - anyukám még hallotta a sztorit, őszerinte csak egy falubélivel való boldogtalan szerelem volt)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2012.06.11. 19:00:20

@α Ursae Minoris: Elnézésedet kérem, nem akartalak bántani.

Az általad vázolt értelemben igenis jó, hogy ott van az ajtófélfán :-)))

(And this is not a writing on the wall…)

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2012.06.11. 19:25:57

@barbieds: De, én is, de ez most hogy kapcsolódik ide? Úgy érzed, hogy valamiképp kettős mércét alkalmazok? Mire gondolsz?

@Mormogi Papa: Azért nem kell elnézést kérni. :-)

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2012.06.11. 19:36:05

@Lady.Bird: Hát ez hihetö. Genetikailag (de pusztán ránézésre is) jobban hasonlít egy spanyol zsidó egy spanyolhoz, egy magyar zsidó egy magyarhoz stb., mint ök egymáshoz.
És akkor még ott vannak az olyan egzotikus csoportok, mint a falasa (néger) zsidók, az indiai ( en.wikipedia.org/wiki/Cochin_Jews ) vagy a kínai ( en.wikipedia.org/wiki/Kaifeng_Jews )zsidók stb.

Jézus családfájában még egy további színes egyéniség Ráháb, a prosti (aki mellesleg szintén nem volt zsidó)...

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2012.06.11. 22:39:01

@α Ursae Minoris: Valamiféle cikkben úgy olvastam, hogy az afrikaiak úgy nyertek "bebocsáttatást" az országba, hogy géntérképükön megtalálták a közös markert. Mert azt is megnézték.
Pedig egyebekben az számít, akinek a mamája - szakasztott, mint a római jog szerint :-) "Pater incertus est" - ha jól rémlik.
(Kivéve, hogy ott elismerhették a gyermeket. :-)

barbieds (törölt) 2012.06.11. 22:59:30

@α Ursae Minoris: Nem, nem te alkalmazol kettős mércét, csak eszembe jutott, mi lenne, ha egy zsidót tanácsolnának el bármi nem zsidó helyről/szervezetből stb.

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2012.06.12. 16:17:47

@barbieds: Ja, persze, ebben teljesen igazad van. :-)
Sőt.

A magam részéről könnyen túltettem magam az ügyön, de a következők miatt egy kicsit mégis sajnálom a történteket:
Annak idején járt nekem az az újság is, amit ez az említett rabbi adott ki. Ebben a nem-zsidók (vélhetően főleg a keresztényeket értve alatta) folyamatosan fenyegető ellenségnek voltak lefestve, már-már paranoid módon. Persze, nagyon is tisztában vagyok mindazzal az üldözéssel, amit a zsidók kényetelenek voltak elszenvedni az elmúlt kétezer évben, de ez ebben a formában mégis egy kicsit túlzás.
Aztán persze így, ha kapásból elzavarja azt, aki jóindulatú érdeklődéssel közeledik (tényleg nem vitatkoztam az órákon, vagy ilyesmi, csak hallgattam és tanultam), akkor könnyű fenntartani az efféle ellenségképet.

Gyorsan hozzáteszem, hogy ez a reakció azért nem általános a zsidóság egészére: Jártam más helyekre, a Rabbiképző zsinagógájába, meg zsidó táncházba és teaházba is, és mindenütt másutt szívesen fogadtak.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2012.06.12. 17:53:04

@α Ursae Minoris: Jelzem: nekem is vannak jó élményeim.

Szegeden a nagy Zsinagógában például az ott tartózkodó hitbéli kifejezetten kedves volt velünk - értékelte, hogy volt némi alapfogalmunk, mint azt a beszélgetésünkből leszűrte. (Az üvegablakok jelképeiről volt szó - és határozottan pozitíven értékelte, hogy "Mogen Dovid"-nak mondtam - és nem másnak neveztem a Csillagot.)

Meg volt sok kedves külföldről jött kolléga is - időnként írtam is róluk. Néhányuknak még le is másoltam egy angol viccgyűjteményt
(Két kötet "Best of Jewish Jokes" címmel.)

barbieds (törölt) 2012.06.13. 09:09:03

@α Ursae Minoris: A kirekesztés akkor is kirekesztés, ha a kisebbség irányából történik a többség felé. És engem zavar, hogy a PC közgondolkodásban mintha ez kvázi elfogadható és magyarázható lenne. Hát nem az.

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2012.06.13. 09:31:58

@barbieds: Igen, ebben teljesen egyet is értünk.

Engem is kifejezetten például, amikor a svéd sajtóban folyton emlegetik a bevándorlók ellen irányuló rasszizmust, viszont mélyen hallgatnak arról (vagy egyenesen eltagadják), hogy egy legalább olyan eröteljes vagy még intenzívebb rasszizmus van (bizonyos) bevándorlók között a svédekkel szemben.

Próbálj csak szerencsét Södertäljében úgy, hogy nem vagy szír... :-)

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2012.06.15. 12:12:52

@Mormogi Papa: Pontosabban ezáltal nem nevezted csillagnak azt, ami hivatalosan a Dávid PAJZSA nevet viseli. :-)

Persze a "Dávid-csillag" is teljesen elterjedt kifejezés, de valóban az az igazán korrekt szó, amit Te használtál.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2012.06.15. 16:55:55

@α Ursae Minoris: Köszi a pontosítást - ezirányú nyelvismeretem alig pár főnévre korlátozódik :-)
süti beállítások módosítása