Friss topikok

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Címkék

acc (1) ADHD (2) Afganisztán (1) Afrika (5) Ålesund (4) alkohol (2) állatok (2) álmok (35) alvás (1) Anglia (1) Anna (19) Ausztria (1) Ázsia (4) Balaton (1) Battlestar Galactica (9) Bayern München (1) blog (12) bölcsesség (2) bor (1) bosszúság (2) brazília (1) buddhizmus (7) címerek (4) covid-19 (5) családom (5) Csehország (1) csillagok (1) dánia (5) depresszió (16) design (1) DNA (2) Doctor Who (1) dráma (5) drogok (2) Egyesült Királyság (1) egyetem (5) Egyiptom (1) élet (15) erotika (14) eső (3) Eszter (4) Esztergom (3) ételek (10) Etiópia (1) feladvány (3) feminizmus (7) Ferenc pápa (2) festészet (7) fiatalság (1) filmek (27) filozófia (3) Finnország (1) Franciaország (1) futás (1) Gandalf (1) gasztroblog (3) geocaching (35) Gödel (1) görögország (1) gyerekkor (2) Győr (2) haiku (1) halál (26) Harry Potter (1) Harstad (5) Havel (1) hegyek (2) hideg (4) (1) homoszexualitás (6) höri (2) Huddinge (5) Húsvét (1) időjárás (1) imvns (1) India (1) Irán (1) iszlám (5) j-pop (1) Jämtland (2) Japán (2) játék (1) ji csing (1) Jucus (41) Juli (5) k-pop (12) kaland (8) kanada (1) karácsony (1) Katalónia (1) Katniss Everdeen (5) katolicizmus (8) katonaság (1) kémia (1) képek (28) kereszténység (34) kiribati (1) kolostor (4) költészet (16) kommunizmus (1) könyvek (35) Korea (27) közösség (1) kreativitás (2) kvantumfizika (1) lányaim (12) lányok (3) lappok (1) latin (1) Lea (9) Letterboxing (1) Lettország (2) líbia (1) Madagaszkár (1) Magyarország (10) Márai (1) masszázs (1) matematika (6) Mauritius (1) mese (5) Mosjøen (5) mosogatás (1) mrożek (1) munka (50) Munzee (1) nácizmus (2) Németország (3) Norvégia (29) nosztalgia (1) novella (3) nyaralás (3) nyelv (15) Olaszország (1) ördög (3) oroszország (1) Pali (1) Pannonhalma (1) pénz (1) Péter (2) Petra (4) pisi (2) poén (1) Pokémon (2) Polaris (1) politika (7) Pollyanna (1) prostitúció (9) pszichiátria (3) pszichológia (3) pszichoterápia (2) Rammstein (1) Ramon (1) rejtvény (6) remény (1) Roger (7) romantika (9) ruhák (1) sakk (1) sapka (2) sci fi (39) séta (2) Skandikamera (1) Skarpnäck (9) sopron (1) sör (1) Star Wars (2) Stockholm (50) svéd (7) Svédország (27) svenska (5) szabadkőművesség (5) szabadság (1) szegénység (2) szerelem (2) szerencse (1) szerepjáték (1) szeretet (1) szex (17) szimbólumok (2) Szíria (1) szobrászat (2) szorongás (1) tánc (3) tavasz (1) tél (1) térkép (1) Tetovált Lány (2) Thaiföld (8) titok (1) Törökország (2) toscana (1) Trump (1) Ukrajna (1) USA (4) utazás (11) vallás (16) Vége (1) vitorlázás (2) Ylvis (2) zászlók (27) zene (13) zöld foki szigetek (1) zsidóság (7) Címkefelhő

Látogatók

Látogatók - térkép

Történetek és gondolatok Északról és Délről

2017.04.30. 15:13 α Ursae Minoris

SMS Életmentők

Címkék: munka halál kaland

Elvileg évente kellene újraélesztés-gyakorlatra mennem – egyrészt felfrissíteni a rutint, másrészt időről időre változnak egy kicsit az előírások (például a jelen helyzet szerint nem kell a pulzust ellenőrizni, csak a légzést; a szívmasszázs az elsődleges, ha nincs lehetőség a mesterséges légzésre; ha van lehetőség mind a kettőre, akkor 30:2 arányban kell alkalmazni ezt a két momentumot).
A valóságban már talán 2-3 éve is volt, hogy a rendelőnkkel legutóbb egy ilyen tanfolyamon voltunk.
Most a héten végre megszerveztük a dolgot, egyik délután én is szépen megcsináltam a tanolyamot, gyakorlattal, babával, szituációs gyakorlattal, defibrillátorral, ahogy kell.
A tanfolyam után emlékezettek arra, hogy van egy telefonra telepíthető app SMS Életmentők (SMS Livräddare) néven, ami egyrészt mutatja a defibrillátorokat a térképen, másrészt és főleg az az érdekes és hasznos benne, hogy riaszt, ha a közelben valakinek újraélesztésre lenne szüksége.
Jó ötletnek, nemes gondolatnak tűnt, így telepítettem a telefonomra ezt az app-et, de azt gondoltam, hogy aligha kerül valaha is sor arra, hogy ténylegesen riasszanak.

hlr.jpg

Erre ma délelőtt már jelez a telefonom, hogy felételezett szívleállás van a közelben.
Még szerencse, hogy észrevettem, mert le volt kapcsolva a hang.
Izgalmas dolog, kicsit olyan geocaching meg Pokémon Go érzés – az app a térképen szépen megadja a célpontot és berajzolja az útvonalat.
Iziben magamra kaptam a kabátomat, és elindultam.
Azt hittem, hogy ez valamiféle gyakorlat – tesztelik a jelentkezőt, hogy komolyan gondolta-e a vállalását.
Azért persze szedtem a lábamat, de nem futottam – ha kifulladva érek a helyszínre, akkor senkinek sem vagyok hasznára.
De siettem rendesen, még a Pokémon Go-t sem kapcsoltam be.

A helyszínhez közeledve gondolkodtam azon, hogy jutok majd be a társasházba.
A nyitott kapuban síró nő egyrészt erre a kérdésre is választ adott, másrészt azt is valószínűsítette, hogy mégsem gyakorlat, hanem éles helyzet van.
Kérdeztem a nőtől, hányadik emelet, de ilyen bonyolultságú kérdéshez nem volt elegendő szegénynek a svédtudása, így az ujjaimmal mutattam: 1? 2? 3? 4?
Felszaladtam a mutatott emeletre (az volt bennem, hogy nem szabad a liftet használni – utóbb jöttem rá, hogy ez a szabály tűz esetére van).
OK, ott voltam az adott emeletem, egy csomó zárt ajtó.
Itt egy kicsit elbizonytalanodtam, elkiáltottam magam a folyosón: Szívleállás? – de nem jött válasz.
Most mit tegyek?
Eddigre szerencsére éppen megérkeztek a nálam egy kicsit talpraesettebb tűzoltók is.
Határozott mozdulattal megpróbáltak benyitni minden ajtón, három zárva volt, a negyedik nyitva, oda bementünk.
Odabenn állt pár tanácstalan ember, intettek, hogy melyik szobába menjünk.
Bementünk.
Ott találtuk az illetőt, akit aztán a tűzoltókkal együtt lefektettünk a földre (az újraélesztéshez kemény alap kell). Közben megállapítottuk, hogy szegény már teljesen hideg és merev. Kicsit olyan halott-szag is volt a szobában.
Így aztán konstatáltuk, hogy nincs semmi értelme újraélesztéssel próbálkozni.
Lementem, hogy bevárjam a mentőket, akik (akárcsak a rendőrök) pár percen belül megérkeztek.
A lenn sírdogáló nőről kiderül, hogy nem hozzátartozó, hanem takarítónő. Itt Svédországban a rászorulóknak jár efféle segítség, az önkormányzat pénzén – nem tudom, Magyarországon van-e hasonló rendszer.
Szegény takarítónőnek elég traumatikus lehetett az élmény – megpróbáltam belépni a pszichiáter-szerepbe (hogy már valami hasznom is legyen a helyszínen), és támogatni, bátorítani akartam a nőt, de a nyelvi akadályok miatt nem sok mindenre jutottam.

Arra is gondoltam, hogy ha ez az app így működik, hogy minden komolyabb mentőriasztásra bejelez, akkor a továbbiakban lesz még részem kalandokban.

A történet azért adott egy adrenalin-löketet, egy kicsit a hatása alatt maradtam pár óráig.
A halottszag meg valahogy megmaradtam az orromban – ki is nyitottam az ablakot a szobámban, hátha segít.

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://noreg.blog.hu/api/trackback/id/tr7812469237

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2017.05.03. 07:07:20

Jó sztori!

"Arra is gondoltam, hogy ha ez az app így működik, hogy minden komolyabb mentőriasztásra bejelez, akkor a továbbiakban lesz még részem kalandokban."

Ebben biztos lehetsz. Addig is szerezz egy tolmács appot, anélkül annyit ér az egész, mint halottnak a csók.
:-)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2017.05.03. 11:25:15

@Hobbiszakács: Jó-jó, de milyen nyelvről? A "mire" már szabadon választható.
Nekem meg az ugrott be, hogy elküldik az SMS-t (nyilván) a közelben detektálható életmentő appot használóknak, ám... mi van akkor, ha az illető valamiért nem tud odamenni? Mondjuk (orvos esetében) éppen operál? Vagy egy bíró félbeszakítja a tárgyalást, a tanár az órát? Vagy létezik egy "jelenleg nem vagyok elérhető - diszponíbilis - opció is?
Azt is lehetne propagálni, hogy nyelvtudás híján tartson magánál legalább papírt és írószert. Addig is (bocsánat a morbid, de használható ötletért) gyakorolni kell az elmutogatást... Mi annak idején könyv- és filmcímeket mutogattunk el - az akkoriban friss könyv "Kandírozott mandarinzselészínű áramvonal" (vagy ilyesmi) cím elég nehezen derült ki :-P
hu.wikipedia.org/wiki/Kand%C3%ADrozott_mandarinzsel%C3%A9sz%C3%ADn%C5%B1_%C3%A1ramvonal

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2017.05.03. 20:57:48

"de milyen nyelvről? "

Mindegy, csak fordítson :-)

Azért nem mindig szükséges. Ma is ültem a metrón, és meglepetésemre svéd szó ütötte meg a fülemet.
:-)

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2017.05.03. 21:55:40

@Mormogi Papa: Sőt, még csavarosabb a helyzet.
Az orvos, a bíró meg a tanár jobban teszi, ha eleve hangnélkülire állítja a telefonját.
A nevével ellentétben ugyanis ez az app nem egy SMS-t küld riasztás esetén, hanem az addig szépen a háttérben futó program hirtelen iszonyú vijjogás keretében előugrik a képernyőre.
Itt aztán megjelenik a kérdés is, hogy: vállalod a feladatot? IGEN-NEM

Mondjuk érdekes dilemma ez az egész.
Mert ha bekapcsolva tartja az ember a telefonját, akkor olyan, mint állandóan ügyeletben lenni.
Ha meg lehalkítja vagy kikapcsolja, akkor meg ott van a gondolat, hogy lehet, hogy valakinek azalatt éppen szüksége lett volna a segítségemre, de most miattam...

Csodabogár 2017.05.05. 21:34:37

Éjszakára azért kapcsold ki azt a telefont. Különben meg ha nem direkt a közvetlen közeledben van, akkor már ugyse ér az egész semmit. Kár volt letöltened az appot csak a lelkedet fogja nyomni a dolog.:-(

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2017.05.06. 10:55:39

@Csodabogár: Mivel a telefonkészülék helyét a szolgáltató társaság mindig ismeri (illetve követi, tárolja), elvileg a riasztások a legközelebb tartózkodó életmentő-jelölthöz futhatnak be - ha a programot józan gondolkodásúak készítették.
A hely meghatározása azért szükséges, mert a hívásokat a megfelelő "cellába" küldi a szolgáltató. Különben minden hívás minden átjátszó adón megjelenne, és pillanatok alatt túlterhelődne a hálózat. Ez a műszaki magyarázat. A konteósok persze mást feltételeznek :-P
Ehhez a követéshez nem szükséges, hogy a készülék GPS -szel rendelkezzen - egyszerűen "leköveti" a készüléket. Igaz, jóval pontatlanabb annál... de a "közelben található" kritériumának bőven megfelel.
Mint a történetből kiderül, az emelet-ajtó és hasonló infókat nem közvetíti a rendszer :-(

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2017.05.06. 20:24:46

@Csodabogár: Hát igen, éjszakára mindenképp érdemes lesz kikapcsolni, mert ha egyszer éjjel szólal meg ez a sziréna-vijjogás, azt nem fogja a családom többi tagja megköszönni.
A helymeghatározással meg pont úgy van, ahogy @Mormogi Papa: írja, sőt, még úgyabbul.
Ez az app még csak nem is a cellaadatokat használja, hanem folyamatosan követi a GPS révén, hogy éppen hol vagyok (emiatt egy kicsit gyorsabban is merül az elem), és csak közeli riasztást ad ki.
Hogy pontosan mit tart „közelinek”, azt nem tudom, a posztban elmesélt történet mindenesetre 200 méteren belül volt, és nagyjából ilyesmi távolság az, ahova még egyáltalán érdemes elindulni.
De mondjuk az is lehet, hogy valaki a helyszínen már elkezdte ugyan az újraélesztést, de hálásan fogja venni, ha valaki jön, és leváltja.
Az újraélesztés kemény fizikai meló, ha jól csinálja az ember (100-at kell nyomni, az egész felsőtesttel mozogva), akkor két perc után már rendesen ki van merülve, úgyhogy jól jön a segítség.
süti beállítások módosítása