A korábbi posztom óta azért csak beindult valamelyest a svéd választási kampány.
Ahogy reggel a munkahelyemre tartok Huddingébe (egy kis kerülővel, hogy csökkentsem a másik korábbi posztomban említett beteggel való találkozás kockázatát), a szemembe öltik egy érdekes hirdetés.
Tartalmát illetően egy konyhai munkalapokat forgalmazó cég reklámjáról van szó, formáját tekintve viszont szellemes paródiája a választási plakátoknak.
Először is itt van maga a kihelyezés módja.
Svédországban jellemzően nem csak (én nem is elsősorban) a már meglévő plakáthelyekre kerülnek ki a választási hirdetések, hanem fákra, villanyoszlopokra felkötözhető (és később könnyen eltávolítahtó) funérlemezeken jelennek meg ezek a politikai reklámok – pont ilyenen, mint ebben az esetben is.
A hirdetés megszövegezése: „Jobb kőlap. Mindenkinek.” pontosan adja vissza a kampány szinvonalát. Éppen ilyen egy-két szavas, jobb egészségügyet, biztonságosabb Huddingét, mindent mindenkinek jellegű kampányokkal futnak a pártok hirdetései; érdekes módon (a magyar szokástól némiképp eltérően) kerülve az egymással való konfrontációt is.
Ezen a vonalon talán a Centrum Párt jutott legtovább, az „Előre” szóba összesűrített üzenetükkel.
Ezt a vonalat erősítik a a fenti plakáton olvasható „Legjobb ...”, „Előnyös gazdaság” és „Szabad választás” kifejezések is, megkoronázva mindezt a kék körben olvasható „Válassz jól!” szlogennel.
A helyzet egy kicsit mélyebb ismeretét feltételezi a kép humorának értékelése.
Az egyik napilap írt egy ironizáló (és mint később megállapítottam, helytálló) krónikát arról, hogy a pártok (oldaltól függetlenül) igyekeznek „kemény” képet mutatni magukról, a plakátokon jellemzően egy-egy vezető politikus látható, feltűrt ingujjal és karba tett kézzel...