Friss topikok

  • Mormogi Papa: @α Ursae Minoris: Költői szabadság, fel- és letevés - de ki tudja? Szarva közt a tőgyét vagy fején... (2024.10.20. 15:22) Hamlet
  • Hobbiszakács: Széles vigyorral olvasom az emlékbeszéded a "varázspálca" fölött. :-) (2024.02.06. 07:49) Harry Potter búcsúztatja a varázspálcáját
  • Inta omri: Motoros vagyok. Sok a műszaki félre fordítás benne, de Bartos fordítása itt is nagyon jó. (2024.01.16. 16:31) A zen meg a motorkerékpár-ápolás művészete
  • Inta omri: Ilyen üvegfal a Pirsignél van a Zen meg a motorkerékpár ápolás művészetében. Szerintem onnan jött ... (2024.01.16. 16:30) Újabb álmok
  • Inta omri: Brutál egy kaja lehetett (2024.01.16. 16:30) Mετανοια

Naptár

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

acc (1) ADHD (2) Afganisztán (1) Afrika (5) Ålesund (4) alkohol (2) állatok (2) álmok (35) alvás (1) Anglia (1) Anna (19) Ausztria (1) Ázsia (4) Balaton (1) Battlestar Galactica (9) Bayern München (1) blog (12) bölcsesség (2) bor (1) bosszúság (2) brazília (1) buddhizmus (7) címerek (4) covid-19 (5) családom (5) Csehország (1) csillagok (1) dánia (6) depresszió (16) design (1) DNA (2) Doctor Who (1) dráma (6) drogok (2) Egyesült Királyság (1) egyetem (5) Egyiptom (1) élet (15) erotika (14) eső (3) Eszter (4) Esztergom (3) ételek (10) Etiópia (1) feladvány (3) feminizmus (7) Ferenc pápa (2) festészet (7) fiatalság (1) filmek (27) filozófia (3) Finnország (1) Franciaország (1) futás (1) Gandalf (1) gasztroblog (3) geocaching (35) Gödel (1) görögország (1) gyerekkor (2) Győr (2) haiku (1) halál (26) Harry Potter (1) Harstad (5) Havel (1) hegyek (2) hideg (4) (1) homoszexualitás (6) höri (2) Huddinge (5) Húsvét (1) időjárás (1) imvns (1) India (1) Irán (1) iszlám (5) j-pop (1) Jämtland (2) Japán (2) játék (1) ji csing (1) Jucus (41) Juli (5) k-pop (12) kaland (8) kanada (1) karácsony (1) Katalónia (1) Katniss Everdeen (5) katolicizmus (8) katonaság (1) kémia (1) képek (28) kereszténység (34) kiribati (1) kolostor (4) költészet (16) kommunizmus (1) könyvek (35) Korea (27) közösség (1) kreativitás (2) kvantumfizika (1) lányaim (12) lányok (3) lappok (1) latin (1) Lea (9) Letterboxing (1) Lettország (2) líbia (1) Madagaszkár (1) Magyarország (10) Márai (1) masszázs (1) matematika (6) Mauritius (1) mese (5) Mosjøen (5) mosogatás (1) mrożek (1) munka (50) Munzee (1) nácizmus (2) Németország (3) Norvégia (29) nosztalgia (1) novella (3) nyaralás (3) nyelv (15) Olaszország (1) ördög (3) oroszország (1) Pali (1) Pannonhalma (1) pénz (1) Péter (2) Petra (4) pisi (2) poén (1) Pokémon (2) Polaris (1) politika (7) Pollyanna (1) prostitúció (9) pszichiátria (3) pszichológia (3) pszichoterápia (2) Rammstein (1) Ramon (1) rejtvény (6) remény (1) Roger (7) romantika (9) ruhák (1) sakk (1) sapka (2) sci fi (39) séta (2) Skandikamera (1) Skarpnäck (9) sopron (1) sör (1) Star Wars (2) Stockholm (50) svéd (7) Svédország (27) svenska (5) szabadkőművesség (5) szabadság (1) szegénység (2) szerelem (2) szerencse (1) szerepjáték (1) szeretet (1) szex (17) szimbólumok (2) Szíria (1) szobrászat (2) szorongás (1) tánc (3) tavasz (1) tél (1) térkép (1) Tetovált Lány (2) Thaiföld (8) titok (1) Törökország (2) toscana (1) Trump (1) Ukrajna (1) USA (4) utazás (11) vallás (16) Vége (1) vitorlázás (2) Ylvis (2) zászlók (27) zene (13) zöld foki szigetek (1) zsidóság (7) Címkefelhő

Látogatók

Látogatók - térkép

Történetek és gondolatok Északról és Délről

2011.10.09. 17:18 α Ursae Minoris

Magyar ízek

Címkék: ételek Stockholm Jucus

Stockholmot erős túlzás lenne a gasztronómia fellegvárának nevezni – ezzel együtt viszont tény, hogy viszonylag jó felhozatal van különféle jellegű éttermekből.
Akad pár étterem, ami büszkélkedtet Michelin-csillaggal, sőt van két olyan hely, ami kettővel is (mellesleg az egyikben voltam már egyszer Jucussal).
A különféle nemzeti éttermekből is van sokféle: kínai, japán, görög, arab, kurd persze számtalan, de akad mongol étterem is, de még az etióp vagy a koreai konyha rajongói is több hely közül választhatnak.
 
Ennek fényében viszont furcsa, sőt egyenesen érthetetlen a számomra, hogy nincs (és amióta itt lakunk, soha nem is volt) egyetlen magyar étterem sem Stockholmban.
Eddig a Moldau volt az a hely, ami leginkább közel állt ehhez – egy lengyel-osztrák étterem, ahol azért mindig akadt egy-két magyar étel is.
Ezen a héten azonban felfedeztem egy újonnan megnyílt helyet, a Bar Central-t Södermalmon, a Nytorgetnél.
Igaz, ez is általános „közép-európai” profilt visz, nem színtisztán magyart, de itt már azért komolyabb választék van magyar ételekből, amelyeket aztán – a magyar szakácsoknak köszönhetően – valóban úgy is készítenek el, ahogy kell. A magyar borokból is egész elfogadható választékot tudnak felkínálni.
Ma itt ebédeltünk Jucussal és Annával.
Brassói aprópecsenye, vegyes saláta, rántotthús, gesztenyepüré. Nyami.
Sajnos, egyáltalán nem volt olcsó (végül ezer korona fölötti összeget hagytunk ott), de azt mondom, egyértelműen megérte.
Jucus az ebéd végeztével egész jól el is beszélgetett a szakácsokkal – ráadásul elég hosszan, a svéd pincérek meg is jegyezték, hogy ezek a magyarok aztán nincsenek híján a társalgási témáknak...
Nem bánnám, ha ezek a fiatal, lelkes srácok is csatlakoznának az itteni kis baráti körünkhöz.
 

A helyet pedig melegen ajánlom minden stockholmi ismerősnek és ismeretlennek. 

 

 

 

54 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://noreg.blog.hu/api/trackback/id/tr1003289832

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mégsem én voltam? 2011.10.09. 19:20:42

Sokszor hallottam már, hogy a magyar konyha "nem versenyképes" nem lehet jól eladni, és ami magyar ételként van kikiáltva, az általában nem az. Szóval, hogy magyar konyha mint olyan, nem létezik.
Van török, szlovák, osztrák, olasz, erdélyi, román behatás, de a makói hagymán és az édesnemes kalocsai paprikán kívül nem nagyon van "echte" hungarikum. Amit meg a gulyással művel a mai honi és külföldi gasztronómia, az a hírek szerint egy vicc :-))

Mi a magyar konyha? Anyánk, nagyanyánk főztje? A rántotthús, a pörkölt, a töltöttkáposzta? A hizlalt liba mája? Még a süteményeink sem kizárólag hazai találmányok...

mégsem én voltam? 2011.10.09. 19:28:48

Egyszer megnézném azt a célszerszámot, amivel a gesztenyepürét ilyen csíkosra nyomják...
Otthon már mirdennel próbáltam, de végül marad a félig fagyott massza nagylyukú reszelőn való lereszelése, vagy az egyik fajta krumplinyomó (de az is nagyobb, mint a pohár, és elég sok a veszteség). Lehet, hogy húsdarálóval kellene megpróbálni?

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2011.10.09. 19:36:21

@Little.Bear: Azt mondták a fiúk, hogy nem masszából készült, hanem közvetlenül gesztenyéböl...

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2011.10.09. 20:16:39

@Little.Bear: ...mármint nem gyári masszából, úgy értettem, mert egyébként nyilván ez is keresztülment a készítés során egy massza-fázison...

Az elözö felvetésedhez pedig, igen, persze, ezt tudom, hogy nincsenek tisztán nemzeti ételek, hanem folyamatos kölcsönhatás van.
Ennek egy érdekes példája (tulajdonképpen kapcsolódik is a poszthoz), hogy itt Stockholmban nincs kifejezetten magyar bolt sem, de pl. tölünk pár sarokra van egy kis bolt, amit (valószínüleg) bosnyákok tartanak fenn, és idönként csak úgy véletlenszerüen megveszek ott ezt-azt (termékeken lévö szöveget úgysem értem), és néha nagyon ismerös ízeket fedezek fel bennük... :-)

mégsem én voltam? 2011.10.09. 20:41:59

@α Ursae Minoris: A magam részéről maradok a kész masszánál. Egyszer vettem darált fagyasztott gesztenyét, de nem tudtam jól megcsinálni. Igyekszem cukormenteset venni és házilag édesíteni (férjnek NIDDM (ez még szokásos rövidítés?) miatt vigyáznia kell).

Párizsban volt kifejezetten magyar bolt, tokajival, mákkal, túróval, kolbásszal, pirosarannyal, de biztosan minden országnak vannak jellegzetes termékei, amiket külföldön hiányol az ember. De ez még nem a magyar konyha...

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2011.10.09. 20:54:06

@Little.Bear: Én mindenesetre rendületlenül használom a NIDDM illetve IDDM rövidítéseket...

Igen, ilyesmik lehetnének egy magyar boltban.
Mondjuk tokajit itt sima italboltban is lehet kapni (igaz, csak egy vagy két félét), mák beszerezhetö (kis adagonként), túró van, csak nem PONT OLYAN, csabai kolbász gyakorlatilag minden élelmiszerboltban kapható - pirosaranyat viszont otthonról hozunk. Ami az ittenieknek mindig a nagy nosztalgia, az a Túró Rudi - én mondjuk pont nem szeretem, de ez az, amit mindig, minden látogatónak hoznia kell, vagy mi magunk is mindig fölszerelkezünk vele, amikor otthon járunk.

Enchantée · http://greenshark.blog.hu/ 2011.10.09. 21:18:39

A Túró Rudival egyetértek, mikor amerikai tanáraink hozzánk érkeztek, első magyar szavak (és ételek) között volt a túrós táskával és kakaós csigával egyetemben. :)
Gesztenyepüréhez nálunk is a krumplinyomó használatos, a benne maradt káló meg mindig elfogy valahogy, akad gazdája könnyedén, sosem megy veszendőbe!
Ellenben somlói galuska házilag még kívánatosabb, bár sokkal macerásabb is. :)

piszt-ráng 2011.10.09. 21:41:25

@Little.Bear: Ha valamit nem tudunk azért az van,ez nem baj, ha nem tudjuk.Baj az ha valaki csinálja mert azt hiszi ,hogy tudja -de nem tudja ,hogy milyen a magyar konyha- így lehet lejáratni.Magyar gasztronómia-Wikipédia "A magyar konyha története nem más, mint a jó ötleteket elfogadó, ötvöző, dominanciákat is beépítő táplálkozási fejlődés”[1] – az ősi ázsiai nomád, a német, az olasz, a szláv, a török, az osztrák és a francia gasztronómia szintézise.

A hagyományos magyar fogások alapanyagai a húsok, a friss zöldségfélék, gyümölcsök, a friss kenyér, a tejtermékek és a méz. Füves levesek, gyümölcslevesek, zsenge főzelékek, meleg tészták, zöldségekkel készült frikasszék [megj 1], jóízű mártások ezernyi változata, valamint a sütve, párolva és főzve készíthető marha-, sertés-, bárány- szárnyas-, hal- és vadhúsételek csodás ízgazdagsága jellemzi a magyar konyhát.[1] Mindezek közül a legismertebb magyar nemzeti ételek a pörkölt, gulyás, a halászlé, a töltött káposzta, a paprikás csirke, a paprikás krumpli, a disznótoros, a bableves és a túrós csusza.[2]" Vállalkozó hozzáértőkkel a mi"nemzeti" ételeinkkel a felsorolt konyhákat lepipálhatnánk .Elnézést a hosszú véleményért .

arom 2011.10.09. 22:48:01

Komolyan azért mentetek el egy drága étterembe S-ban, hogy magyar kaját egyetek? De hisz olyat bármikor tud főzni Juc is...

barbieds (törölt) 2011.10.10. 10:51:29

Túró rudira van egy ötletem: keress orosz boltot, az tuti van. Nem pont olyan ízű, mint a pöttyös, de egész jó az orosz túró rudi is, főleg, ha már nagy a szükség. :))

skandikamera · http://skandikamera.blog.hu 2011.10.10. 14:04:33

De jó! Mármintaz, hogy elmentetek, és beszámoltatok. Olvastam a helyről, a cikkben nem éppen a magyar konyhán volt a hangsúly, azért sem siettem kipróbálni.

Hogy külföldön, spéci Skandináviában miért kevés a magyar étterem, arról régóta terveztem írni. (Összeszedem az anyagot, poszt lesz belőle a HSZ-nál.)

skandikamera · http://skandikamera.blog.hu 2011.10.10. 14:07:54

@piszt-ráng: "Vállalkozó hozzáértőkkel a mi"nemzeti" ételeinkkel a felsorolt konyhákat lepipálhatnánk ."

Szép gondolat, csakhogy a beletört bicskákból piramist lehetne építeni...
:-(

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2011.10.10. 15:14:43

@barbieds: Köszönöm szépen, ez jó ötlet! Valóban van orosz bolt Stockholmban ( www.hallonbergencentrum.se/default.asp?hc=1&c=2&storeID=59 ), föl is merült bennem már egyszer hogy meg kéne nézni, csak messze van tölünk, így nem volt eröm hozzá. De tényleg, hallottam már erröl, hogy a Túró Rudi igazából orosz ötlet, szólal lehet, hogy a Kalinkában tényleg kapnánk valami hasonlót. Ezt ki kell próbálni.

@arom: Jucus természetesen mindenféle magyar ételt remekül elkészít (meg most már a svédet is), de @vén betyár: ráérzett a megoldásra. Vasárnap, mise után étteremben szoktunk enni, mert ez Jucusnak is pihenönap, ne azzal töltse az idejét, hogy ebédet föz. Néha szusi, néha thai vagy kurd étterem a célpont a családi ebédnél - most pedig éppen a helyzetet kihasználva a magyar konyhával bövítettük a vasárnapi repertoárunkat. :-)

@skandikamera: Majd emlékzetess rá, vagy linkeld, ha készen lesz a cikk, mert érdekel nagyon!

piszt-ráng 2011.10.14. 03:42:44

@skandikamera: Teljesen így van.Úgy látszik ez nemzeti hagyomány.A Magyar politikai életbe beletört bicskákból is építhetnénk piramisokat.MDF,SZDSZ,MIÉP,......Inkább másról. Blogod halas képei tetszik.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2011.10.14. 12:24:30

@skandikamera: Itt több tényező is közrejátszik. A legfontosabbak: az alapanyagok, amiket ma már talán kevésbé nehézkes beszerezni, de nrem igazán pótolhatók. Még a liszt sem ugyanaz - de ezt nálam sokkal jobban tudjátok a házigazdával együtt.
A másik az, hogy az ide látogató külföldieket már nálunk sem sikerül elkápráztatni azokkal az ételekkel, amiket általában hazainak hisznek - holott legfeljebb a "madjarosch" címkét akaszthatnánk rájuk.
Nincsen olyan az átlag étlapon, amit ne a reformkor óta kotyvasztottak volna ki valamiféle "nemzeti jelleget adni kívánó" szándékkal - jobbára külföldi forrásokból építkező frissen honosodott magyarok :-P
Volt itt egyszer egy étterem az utcában (sajnos hamar feladták - remélem, máshol sikeresebbek voltak), ahol egészen meglepő, de természetes népi ételeket főztek. Jellemző, hogy a társaság Erdélyből jött...
Volt főételként kisütött zeller köles vagy hajdinakása körettel és hasonlók...
(Még puliszka is :-)

barbieds (törölt) 2011.10.14. 14:36:35

@Mormogi Papa: Én elég sok reformkaját eszek, másokat is szoktam kínálgatni ilyesmivel, és tapasztalatból mondhatom, hogy a köleskásával nem lehet tömegeket elkápráztatni.
Azt hiszem abba is sok bicska csorbulna bele, ha a ma hagyományosnak tartott ételeinket le szeretnénk cserélni a még régebbi hagyományok kajáival. Különben is, mit csinálnánk a rengeteg paprikafüzérrel? :D

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2011.10.14. 21:21:54

@barbieds: Nem tudom, hogy a probléma valós-e. Éppen ma mesélte az anyósom, hogy már Makón is kínai hagymát árulnak a boltokban...
Én a reformkajákért (amik - nevükkel ellentétben - inkább retro kaják) nem vagyok annyira oda. Ez viszont bejött.
Nem vagyok ellensége a répatortának, de Kisnyuszi se vagyok:-) (Bár a vicc szerint ő nem szerette.) Egy régi barátunk új felesége szokott ilyesmivel kínálni minket - megkóstoljuk, megköszönjük és maradunk a magunkénál :-P

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2011.10.14. 21:43:40

@piszt-ráng: Ha a süllyesztöben eltünt pártokról van szó, akkor kifelejtetted még a Kisgazdapártot - ma már szinte nosztalgiával gondolhatunk vissza arra az idöre, amikor a magyar parlamentben Torgyán doktor volt a leghülyébb figura...
Ha viszont a kört még esetleg az MSZP-vel és az LMP-vel is bövítjük, akkor nem is annyira a beletört bicskáról beszélnék, hanem arról, hogy itt voltak ezek a pártok, akiknek egykor bizalmat szavaztunk, mert elhittük, hogy valami fontosat képviselnek: A nemzeti hagyományokat, a mezögazdaság ügyét, a szabadságjogokat, a szociális egyenlöséget vagy a környezetvédelmet - aztán csalódva kellett látnunk, hogy mihelyst csak egy pici hatalmat is kaptak, rögtön aprópénzre váltották azt, odahagyva az elveket.

@barbieds: Bizony, bizony! Az említett étteremben is felvetettem, hogy bövíthetnék még a kínálatot pár fözelékkel is. Rögtön lesöpörték az ötletet az asztalról, pedig komolyan gondoltam - hiszen külföldön azt hiszik, hogy a magyar konyha csak húsételekböl áll, pedig izgalmas lenne a nem is kisszámú vegetáriánusok elött is bemutatkozni, és olyan ételt kínálni nekik, amit még nem ismernek.
Ja, és persze sejtem, hogy a fözelék sem egy színtisztán magyar müfaj; de mindenesetre olyasmi, ami Magyarországon elterjedt, Svédországban meg gyakorlatilag teljesen ismeretlen.

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2011.10.14. 21:49:42

@Mormogi Papa: Na, répatorta viszont itt Svédországban szinte minden cukrászdában kapható.
Ja, és ha már cukrászda: A svéd felhoztal általában sajnos elég gyenge. A messze legjobb sütit, amit itt lehet kapni, azt úgy hívják, hogy Budapest-sütemény:
www.hemmetsjournal.se/mat/recept/?RecipeID=4038
Azt nem tudom, a nevén kívül még mi köze van Budapesthez, mert odahaza viszont még sosem találkoztam vele; de tényleg nagyon jó.

barbieds (törölt) 2011.10.15. 08:37:19

@Mormogi Papa: Azt hiszem, hogy a hagymás-paprikás-zsíros alapú kaják kicsit elrontották az ízlést olyan értelemben, hogy ezek a még régebbi kaják "sápadtnak" tűnnek mellettük. Legalábbis én ilyen kritikákat szoktam kapni.

@α Ursae Minoris: Talán a külföldi népek elborzadnának a lisztes rántásoktól, nem? Bár lehet ezt is könnyedebben csinálni, kevesebb liszttel, inkább habarni, teljes kiőrlésű lisztet használni stb.
A Budapest szelet különösen autentikusnak tűnik a konzerv mandarinnal. :D

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2011.10.15. 21:10:47

@α Ursae Minoris: Pedig nem is akartam a négybetűs kék-sárga cég süteménykínálatára, mint negatív példára utalni :-P
De ezzel nem állhatnak egyedül. Japánokkal dolgozva volt olyan stáb, ahol az első kóstoló után a saját gyártásvezetőjük naponta legalább kétszer hozatott magyar süteményeket valamelyik cukrászdából... illetve a szállodából. Pedig! Annyira nem bíztak az európai kosztban, hogy a stábbal (nem voltak túl sokan...) saját szakács is jött valamiféle gyorsforralóval, edényekkel és helyben - ha kellett, a Lánchíd hídfője mellett a fűben - főzött rájuk...
Később egy másik japán ismerőstől kaptunk édességet - ami nem volt édes! Viszont tartalmazott magvakat, stb. Jó volt, de egyáltalán nem édes!

@barbieds: Igen, ez a "csinált" étrend sokak ízérzékelését elrontotta. Jómagam, bár fogyasztok ilyet családi körben, de nem rajongok semmiféle "paprikásért" vagy "gulyásért", hasonlókért.
Mintha az ízek helyett a SciFi-kben már leírt "ízfokozókkal" akarnának eredményt elérni. Pedig még ez is jobb a vegetálásnál :-)))

barbieds (törölt) 2011.10.16. 11:42:14

@Mormogi Papa: Azért a férjem marhapörköltje a kedvenc kaja listámon eléggé elöl áll. :)

mégsem én voltam? 2011.10.16. 19:54:09

@Mormogi Papa: Én is kaptam már kedvességből japán diáktól "édességet", furcsa, egyenként csomagolt izék voltak valami fényessel bevonva, ropogtak és halízük volt... (de ettünk már Japánból származó kuriózumot: kis szárított rákocskákat szintén valami fényes bevonattal). Nem lopta be egyik sem a szívünkbe magát :-))

A jó paprikás/pörkölt szerintem mindent visz: teljesen jó diétás, szaftos kaja, amit nagyon sok mindenhez lehet adni (hmmm, kis laza kelkáposztafőzelékkel, vagy bulgurral, vagy rakott karfiolhoz). Persze ez mondjuk marhából (@barbieds: ezt én is nagyon szeretem) vagy pulyka-felsőcombból, nem ám zsíros sertésből, bár abból sem utolsó, csak akkor nem lehet diétásnak nevezni :-))

mégsem én voltam? 2011.10.16. 19:57:27

@barbieds: Egyébként a "lisztes rántás/habarás rossz" c. városi legendát többen cáfolták már: amennyi liszt és zsiradék a főzelékbe belemegyen ilyenkor (persze épeszű mértékkel, és nem anyukám 1 dl olajjal és 20 dkg liszttel készült rántásáról van szó) - az nem mennyiség, egy szelet kenyérben több liszt van :-))

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2011.10.17. 11:05:14

@Little.Bear: Amit ettünk, az nem ilyen volt - inkább valami dióféle alapú. És ízlett is.
Azzal a zöld algaostyával már nem tudtam megbarátkozni :-)
A kelkáposztafőzelék, rakott karfiol, morzsás karfiol stb. mind jöhet.
Pörköltben természetesen ettem már jót, még gulyásban is - de vendéglőben nem rendelnék, csak "végszükségben" :-)
Finomfőzelék, jó foghagymás spenót... nem hergelem tovább a Házigazda gyomornedveit :-)

(Tudom, a zakadémia minden jzan megfontolást mellőzve a zöngétlen kiejtést követő írásmódot fogadta el a történeti helyett, ami még ötven éve is helyes írás volt... Mert az a hagyma a formájáról kapta a nevét! Ami ugye egy ragadozó metszőfogára hasonlít - minden gerezdjében. Akkor mért nem "fokkrém" "fokkefe" ??? Tudom, csak az ökör következetes - de a jelek szerint abból is van ott elég...)

vén betyár 2011.10.17. 15:02:30

@Mormogi Papa:
Miért fokos a fokos/balta/?
Miért fogasra akasztjuk a kalapot és miért fogas a süllő?
Vigasztaljon, hogy még mindig sokfelé népiesen foghagymának nevezik!:)
De miért fokos a csákány?Foka a mustnak van!:)

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2011.10.18. 08:42:47

@vén betyár: Ez egy fogas kérdés. Ezzel most megfogtál, el fogok rajta gondolkozni.
Lehet, hogy az adott fogalmak között csak fokozati különbségek vannak.
:-)

vén betyár 2011.10.18. 09:15:44

@vén betyár:
(fo-g) áth. m. fog-tam, ~tál, ~ott. 1) Valamit kezébe vesz. Fogd e könyvet. 2) Élő, szabadon mozgó, járó-kelő lényt hatalmába kerít. Madarat, halat, nyulat fog. Alamúz macska nagyot ugrik, egeret fog. (Km.). Tolvajt fog. Valakit katonának fog. Innen erednek: fogoly, fogság és származékaik. 3) Valamire kényszerít, valamibe zár, szorít. Iskolára fogni a gyermeket. Munkára fogni a cselédeket. Igába fogni a tulkokat. Istállóra fogni a csikókat. Kantárra, fékre, kocsiba fogni a lovakat. Kérdésre fogták. 4) Valamit folyvást tart, kezében szorít. Ökör szarvát fogni. Fogd a gyeplűt. Nesze semmi, fogd meg jól. (Km.). Ruháját a sárban, porban felfogni. Lefogták a deresre. 5) Közelítő ragú névvel am. valamihez kezd, valamibe kap. Munkához fogni. Szántáshoz, aratáshoz fogni. Ugyanazon értelme van: a ba be ragu nevekkel. Dologba, irásba, olvasásba fogni. Fogjunk bele a szüretbe. 6) On ön ěn ragu nevekkel am. hatást gyakorol, sikerrel működik. Végre fogott a szónok buzdítása a hallgatókon. Némely gyermeken nem fog a jó szó. 7) Szintén azon ragú nevekkel: kifogni valakin am. valamely ügyes csel, fordulat vagy szójáték által legyőzni. Kifogott versenytársain. 8) Metsz, vág, éle van. Ez a kés jól fog. A fejsze nem fogja a vasat. 9) Ragad, megragad, ellep valamit; ír. Nem fogja rozsda az aranyat. (Km.) A zsír megfogta a ruhát. A korom megfogta a kezét. Nem fog a toll, kréta. 10) Pártját fogni valakinek vagy pártúl fogni valakit, am. védelmez, védelme alá veszen. 11) Veszteglő vagy állapitó ragú nevekkel am. ragad, tart. Szarvánál fogni az ökröt, szaván fogni az embert. 12) Átv. gyakran am. rajtaveszt. Ördögöt fogott, törököt fogott, ezek, s hozzájok hasonló némely mások, valamely történeten alapuló közmondások. 13) Ra re ragú nevekkel másra tol, hárít valamit, mást okol. A kárt egyik cseléd a másikra fogta. Ne fogd rám, mit magad tettél. R, á, rá, fogd rá. (Km.). 14) Visszahatólag: fogja magát, igen gyakori szójárás a nép nyelvében, midőn t. i. valaki gyorsan teljesít, végrehajt valamit: fogja magát, elmegyen haza a zsák aranynyal; ő bizon fogja magát, elszökik onnét haza (Kriza J.). 15) Régiesen fogan helyett is: "Fogsz méhedben." Tatrosi codex.
Rokonok vele a hellen jagw és phgnumi, pugmh, latin pango, német fügen, fangen, Finger, finn puutan (fogok, öszvefogok), puutun (fogódzom, érek), pyyden (fogok, capio), pystän (fogok, a késről), magyar vág stb.
*FOG (2)
rendesen a jelen időben: fogok, fogsz, fog, fogunk, fogtok, fognak, segédige gyanánt szolgál az öszvetett jövő időnek kifejezésére, mely esetben az alapige határtalan módba tétetik, pl. irni fogok, irni fogsz, irni fog stb. Ezen alak eredetileg a kezdő jövőt jelenti, s némileg különbözik az and end végzetü, egyszerü jövőtől, mely inkább folytonos jövőt jelent, s ezzel a régiek feltételes mondatokban éltek; a fog ige jelentése pedig itt is szószerént annyi mint: valamihez fog, kezével megfogja, kezét rá teszi valaminek cselekvésére, vagyis, kezd valamit tenni (minthogy kezd is kéz-től származik); németül: im Begriffe sein.
Ezen szó értelmére némi világot deríthet annak a müncheni codexben eléforduló, különös használata is: De tü látvátok; ingyen penitentziát sem fogtatok, hogy osztán hinnétek neki. (Vos autem videntes nec poenitentiam habuistis) mi szerént itt habet értelemmel bír. Irni fog tehát annyit is tenne, mint lesz neki mit irni (habebit scribere, habebit scribendum).
Régi iratokban, sőt a székelyeknél ma is am. kezd. "Ordítani foga." "Ivőlteni foga." "Halászni foga", mindenütt e helyett: kezde. Pesti Gábor meséji. "Örűlni foga rajta." "Fogák keresni." Debreczeni Legendáskönyv. "Azért foga tudakozni." "Nagyon foga ivőteni." Katalin verses legendája. Mai korból:
Mit fogsz beszélni? Kriza J. szerént a székelyeknél am. mit kezdesz beszélni? vagy mit beszélsz. Azonban mar jókor kezdett használtatni 'jövő' értelmében is. "Az úr Isten meghozván ő Felségét mostani útjárul, nem fogja késlelni országunk gyüléssét is." "Igértük vala pedig arra is magunkat, hogy ha mit újabbat értenénk ez dologban, tudósítani fogjuk kegyelmeteket." Még a jövő multban is. "Az nemes Kamara tött volt is valami limitatiót, hova mennyit praestáljanak a nemes vármegyék, de kevés effectusa fogott még eddig lönni." Gróf Eszterházy Miklós nádor levelei 1634. és 1636., 1638. évekből. (Tehát még Pereszlényi előtt, kire Révay hivatkozik). (Magyar Történelmi tár. VIII. kötet). Ugyanezen korból: "Szinte már midőn deditióra fogtanak volna, kevés idők alatt menni a svéczek." Petrityvity Horváth Kozma önéletirása 1634-1660 (Történelmi kalászok Thaly Kálmántól). V. ö. IGEIDŐ és JÖVŐ.
*FOG (3)
(azonos fog v. vág igével) fn. tt. fog-at. 1) Kemény, és részint éles, hegyes, részint lapos, kiálló csontszerű tetemek az ember és állatok állkapczájában, melyek által az eledelt szájaikba fogják, és öszvevágják vagy rágják. Harapó fog, szemfog v. kutyafog, zápfog, kanfog, csikófog, lyukas-, csorba-, odvas fog, vásott fog, fehér-, fekete-, sárga-, rozsdás fog, ritka- v. sűrü fog, hosszu fog. Farkasfog. Farkas fogra kelt, am. elveszett. Fogat vicsorítani valakire; fogat húzni; kimutatni a foga fehérét am. magát elárulni; foga között mondani valamit am. mormogva, félig hallatva mondani; nem vásik, nem kopik benne a foga, am. nem eszik, nem kap belőle; nem fér fogára, am. nem szenvedi a gyomra; nincs fogára, am. nem tetszik neki, kedve ellen van; fogát feni valakire v. valamire, am. boszút forral ellene, v. magáévá kivánja tenni; fáj a foga valamire, am. igen kivánja, alig vágja kenyérbe a fogát, am. nincs mit ennie, koldús; ez fél fogamra is kevés; ajándék-marhának nem kell borjúfogát nézni. (Km.) Kihullott, elvásott a foga. Kiütötték, kitörték a fogát. Jő a foga, am. nő. 2) Némely szereknek, eszközöknek a fogakhoz hasonló hegyei. Gereblye foga, fésű foga, fűrész foga, borona foga, gereben foga stb. 3) A lajtorjának egyes lépcsője. Tíz fogú lajtorja.

Rokonok vele más nyelvekből az ostják ponk, penk, finn pii, s a volgamelléki pu, päi.

osnyelv.hu/czuczor/

vén betyár 2011.10.18. 09:19:20

@vén betyár:

*FOK (1)
fn. tt. fok-ot. Általán jelent I) valami kiállót, kitünőt, kiválót. Különösen 1) Előhegy, azaz valamely hegyláncznak homlokzata, előnyomuló része, mintegy feje. Jó remény foka. 2) Földcsúcs, mely a tengerbe nyomúl. 3) Lépcső, mely bizonyos magasságon tüntet elé valamit. Lajtorja foka. Átv. magasság, emelkedés. A müveltség fő fokára eljutott népek. 4) Tű lyuka vagy lyukas vége. Tű fokába belehúzni a czérnát. 5) Némely eszközök vastagabb vége, feje. Kalapács foka, buzogány foka. 6) Némely eszközök és fegyverek vastagabb széle, mely az él-nek ellentéte. Kard foka, fejsze foka, kés foka. 7) Határ, vég, innen: fokkő, am. határkő. Fokhegyen állni, am. valaminek a végén, szélén. V. ö. FOKHEGY. Többféle jelentése rejlik ezen közmondatban: Mindennek meg van a maga oka foka, azaz kifolyása vagy vége, határa. II) Áradáskor vagy lecsapolás által a nagyobb vizekből kifolyó ér, csatorna. Innen: Sió-fok, azaz a Balaton vizének a Sió csatornáján kifolyása. Innen árkolat jelentése van ezen helynevekben: Debrin fok, Darócz fok, Kemény fok.

vén betyár 2011.10.18. 09:21:17

@Mormogi Papa:

*FOGHAJMA
(fog-hajma) ösz. fn. Köz ismeretü kerti és fűszer gyanánt használt növényfaj a hajmák neméből, melynek egyes czikkjei, gerezdei külön hártyácskákba burkolvák, s némileg a fogakhoz hasonlók, innét a foghajma nevezet. Egyébiránt van más fajú gerezdetlen foghajma is, milyen a mogyorófoghajma. A székelyeknél némely sajátságos mondatokban jelent büszke magaviselet-et is, pl. Foghajmát ett = büszkélkedik. Küjjel kőtt (azaz kivűl kőlt), a kerten a foghajma, küjjel ültette a kerten a foghajmát. (Kriza J.). Némely kiejtés szerént: foghagyma.
*FOGHAJMAGEREZD
(fog-hajma-gerezd) ösz. fn. A foghajma fejének egy-egy külön hártyába burkolt czikke.
*FOGHAJMÁS
(fog-hajmás) ösz. mn. 1) Foghajmával biró, bővelkedő, ellátott, kereskedő. Foghajmás kerti ágy. Foghajmás kofa. 2) Foghajmával készített, fűszerezett. Foghajmás kolbász, kaszáslé, bosporos. Foghajmás sűlt, rostélyos.
*FOGHAJMÁSAN
(fog-hajmásan) ih. 1) Foghajmával ellátva, kenve, készitve. 2) A székelyeknél annyi is mint: büszkén. Foghajmásan lépik. (Kriza J.).
*FOGHAGYMA, FOGHAGYMÁS
l. FOGHAJMA, FOGHAJMÁS.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2011.10.18. 12:42:02

@vén betyár:
Elnézést, csak most néztem be újra. Kérdésid egy részére megfeleltél már magad. A fokos azért az, mert foka van, mint pl. a tűnek. Vagyis az élével átellenes felén a fokosfejnek (a nyél túlsó oldalán) van egy lapos végű, ütésre alkalmas rész. Mint a "szép magyar" szóval húsklopfolónak nevezett szerszám lapja. (Nekem van egy Erdélyből kapott, házlag készített szerszámom, ami egyfelől húsklopfoló, másfelől meg szinte kisbalta, vagy - ha úgy tetszik - tomahawk :-)
A fognál van egy kis baj: a 'fog' igének nincsen köze a főnévhez, csupán alakilag esnek egybe. Iyen is van :-P
A fogasnak viszon régente a fa lapba beleütött peckei, más szóval fogai voltak - mint mondjk a boronának vagy a gereblyének is.
A süllőről nincsen közelebbi tudásom :-(
Érdekes a létra foka (aminek köze lehet a must és a hőmérő fokaihoz, mivel egyenlő beosztású ! ) amit másutt létrafognak emleget. De ez vélhetőleg a "népetimológia" terméke, mikor egy ismeretlen szót a hangalakilag hozzá közel álló ismert szóval helyettesít a beszélő.
A fogas ugye maga is több értelemmel bír: ruhatartó; fogakkal ellátott tárgy vagy élőlény (fogasléc, fogaskerék…) és a halféle. Talán ez utóbbihoz van köze a süllőnek :-)
"Fogassüllő
Nagyobb példányait a fogas névvel jelölik…"
http://hu.wikipedia.org/wiki/Süllő
Többet nem sikerült róla kiderítenem.

vén betyár 2011.10.18. 12:53:58

@Mormogi Papa:
Köszönöm!
Csodálatos nyelv!

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2011.10.18. 13:16:08

@vén betyár:

A visszatérő példa a népetimológiára:
Valamely szláv nyelvből vettük át az eredetileg feltehetőleg "szamosztrelec" hangalakú szót, ami 'önmagától lövő' jelentésű. (Lásd, ha tanultál valamikor oroszt, az "önkiszolgáló áruház" jelentésű "szamo-obszluha" szót. Vagy valami ilyesmi :-)
A hangalak formálódása-alakulása során ebből lett a (szamsztril, zamsztril, zamszerigy, szamszerigy vagy ilyes hangalakokon keresztül) a magyar 'számszeríj' szó. Az "íj" a lehető legtermészetesebb módon került bele, hiszen ez is egy íjféle volt :-) A "szám" és a "szer" meg akkor egyenként is értelmes szavak voltak.

Ám később, mikor a hatvanas években a televízióban futott a Tell Vilmos sorozat, a "szer" szó jelentése már elhalványodott, így nem tudták értelmezni. (Sem a gyerekek, sem a trafikosok, akik a műanyag lövőszerszámokat árulták. :-) Viszont a két rész-tag felcserélésével már egyből 'értelmes' szót kaptak: a 'szerszám' mindenkinek ismert szó volt :-)

Így lett belőle a "nép ajkán" 'szerszámíj', amit azonban a szakértők (természetesen) nem vettek át, időleges eltévelyedésnek tartották - és igazul is lett. Ma már ebben a formában nemigen hallom, az íjász-szaküzletekben meg tudják a helyes írásmódját.

A nyelv valóban csodálatos, élő organizmus !

vén betyár 2011.10.18. 13:30:06

@Mormogi Papa:
Szamovár?:)

Nagyon szép példa, köszönet!

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2011.10.18. 15:17:45

Igazságod lehet, hiszen abból is önbkiszolgáló alapon vehetnek teát :-) Esetleg maga melegíti a vizet - bár a "warm" szóval rokonítani kissé merésznek tűnik :-)
Igazából nem tudom, sosem voltam szlavisztikus - és ami oroszt tanultam valaha (az általánosban még ment) azt a gimnáziumi tanerők rohamléptekben feledtették...

A példa nem szép, hanem az egyetlen, amit fejből tudok idézni ilyen részletesen - ha nem is pontosan :-)

vén betyár 2011.10.18. 15:57:28

@Mormogi Papa:
Szamoljot, szamizdat, szamojéd, szamopal...:)

1956-ban oroszul kezdtünk tanulni, azután a hosszú szénszünet után angolul / igazán emlékezetes volt - máig fújom a Tipperary-t/, később újra oroszul /kedves tanárom Petersics Vladó szlovén partizán és iró volt/, természetesen a gimiben is kötelező volt.
Nagy hasznát vettem később a Balatonnál...:)

vén betyár 2011.10.18. 16:03:21

@Mormogi Papa:

Bocs, a lényeg:

Napjainkban elsősorban mint orosz teafőző eszközt ismerik. A neve az orosz cамо- (szam-: maga) és вар- (var: főz) szóképzés.

Jól elteázgatunk itt...:)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2011.10.19. 10:22:32

@vén betyár: Köszönöm szépen a kiegészítést :-)
Az a helyzet, hogy a nyelvből megtanulandó szókészletben sokminden szerepelt - de a "főzni" ige valahogyan kimaradt ebből… :-)
Volt viszont "csehszlovák" kiadású képes orosz nyelvkönyvem (most is megvan valahol), még lemez melléklete is rémlik, no abban mentek el a gyerekek az öreg partizánhoz (nem, nem, dehogy kurti…) és az mesélt nekik…
Meg a "Szása Tüskevics", aki egymaga kilőtt pár tankot… igaz, ilyet filmben is láttunk :-)
Később meg kellett tanulnunk egy pohár vizet kérni, mert egy tanulmányban megállapították, hogy a középiskolát végzettek nyolc év orosz nyelv tanulás után szomjan halnának ennek az alapvetően fontos mondatnak ismerete nélkül - mivel nem tudták lefordítani :-P

skandikamera · http://skandikamera.blog.hu 2011.10.19. 10:59:56

@Mormogi Papa: "Meg a "Szása Tüskevics", aki egymaga kilőtt pár tankot… igaz, ilyet filmben is láttunk :-)"

A Katona balladájában?

:-)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2011.10.19. 11:12:47

Igen, az volt az, mikor mire hazaért, mehetett is vissza.

Nálunk "Ballada a katonáról" címmel játszották.
www.imdb.com/title/tt0052600/plotsummary
www.imdb.com/title/tt0052600/combined

(Csuhraj filmje volt.) Mint olvasható, 1962-ben Oscar-ra is nevezték. Ezt nem is tudtam, akkoriban valahogy nem verték dobra nálunk :-)
www.imdb.com/title/tt0052600/awards
De valóban szép film volt, köszi, hogy a címére emlékeztél - nekem most nem ugrott be.

vén betyár 2011.10.19. 12:09:32

@Mormogi Papa:

Kötelező volt megnézni, stilszerűen a Puskin moziban, utána dolgozatot is irtunk belőle.:9

A franciával jártam igy, pedig olyan kiváló ember tanitotta, mint Atlasz Ilona.
De feltaláltam magam, viz helyett bort kértem.:)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2011.10.19. 14:28:30

@vén betyár: Azok is "szép idők" voltak :-P
Azt nem is írtam ide, hogy Cannes-ban is jelölték - Arany pálmára...
Az említett úrhölgyet viszont nem ismerem. Nekünk volt egy tankönyvíró Somorjaink, egy (később) a Rigó utcában államvizsgáztató, egy évig a Sorbonne-on tanult osztályfőnökünk (az szép történet, harminc napos vízummal maradtak kint egy évig egy lánnyal, akit a vonaton ismert meg - alsőbb évfolyamba járt - és akit elvett feleségül :-) és egy szintén tankönyvíró Darabos Zsuzsánk...
Az egyetemet nem sorolom :-P

barbieds (törölt) 2011.10.20. 09:53:33

@vén betyár: Ezen én is jókat röhögtem, mármint az íráson, nem a magasztos célon, hogy a magyar konyhát elvigyük Skandináviába. Viszont azt a mondatot, hogy a "svéd konyha ennél letisztultabb, nem olyan rusztikus" képtelen vagyok értelmezni. Mondjuk nem is vagyok ételkritikus. :D

vén betyár 2011.10.20. 11:36:29

@barbieds:
Szivemnek igazán kedves az ilyen megközelités:

'rögtönzött tábortűz parazsán szalonnát süssünk."

skandikamera.blog.hu/

Igaz, nekem "szakácskönyvbe" is ez a kedvencem:
terebess.hu/tiszaorveny/recept/erdei.html

valamint:
mek.niif.hu/02700/02763/html/

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2011.10.26. 09:58:17

Tegnap kaptam egy képet, mára pedig címlapos posztként láttam viszont. Nem tudom, onnét vette-e aki nekem küldte - de a már emléegetett 'népetimológia' újabb szé mpéldája :-)))
miertufa.postr.hu/halogentok

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2011.10.26. 09:58:59

emlegetett... szép példája.
Elütésben már jó vagyok :-)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2011.10.26. 18:51:49

Én is ezt írtam válaszul:

"A régi mondás szerint: "Vigyorog, mint a tejbetök". Még egy ilyen, és meghalogén.
Különben meg tök jó :-)"

vén betyár 2011.10.27. 04:30:57

@Mormogi Papa:
Biztosan fényesebben is világit a hagyományosnál.:)

Meghalogén.:D:D:D

Grifftojás 2011.11.08. 14:46:57

Nem tudom erdekel-e meg valakit, de a gesztenyepuret meg kell varni mig kiolvad, es ha mas nincs akkor lehet probalkozni fokhagymanyomoval. (erdemes jol elmosni :)
süti beállítások módosítása